Forum eCoal.pl PP-czyli Poradnik Palacza. Subskrybuj | ||||
|
||||
Stan
|
Tworzony tu poradnik ma charakter społecznościowy i tworzony jest jako praca zbiorowa użytkowników forum.
Jeżeli pomimo przeczytania Instrukcji Obsługi Sterownika eCoal (do pobrania www.ecoal.pl) oraz Instrukcji pieca (DTR) i prześledzeniu FAQ na stronie www.esterownik.pl nadal masz problemy i wątpliwości a twój instalator nie potrafi pomóc śmiało zadawaj pytanie na forum. Opisz dokładnie swój problem i instalację. Z chęcią pomożemy. Polecamy gorąco również http://zawijan.wordpress.com/ Zapraszamy do korzystania z naszego poradnika. Zauważ jednak że o ile większość zagadnień tu omawianych jest dość uniwersalna to niektóre będą specyficzne dla kotłów obsługiwanych przez sterowniki eCoal.pl i Bruli.pl |
|||
|
||||
Stan
|
BHP pracy przy kotle -Obsługiwać kocioł może tylko osoba pełnoletnia. -W czasie obsługi kotła używać rękawic i okularów ochronnych. -Otwierając drzwiczki nie stać na wprost nich. -Pilnować poziomu wody(instalacja otwarta)lub ciśnienia wody(instalacja zamknięta). -W czasie obsługi kotła używać lamp przenośnych o napięciu bezpiecznym. -Zwracać uwagę na szczelność zamknięć kotła,czopucha i komina. -W kotłowni powinny znajdować się tylko przedmioty związane z obsługą kotła. -Wszystkie naprawy przeprowadzać przy odłączonym napięciu zasilania. -Nie wkładać rąk do gardzieli podajnika oraz palnika przy załączonym zasilaniu podajnika. -Do rozpalania Kotła nie wolno używać cieczy łatwopalnych. |
|||
|
||||
Stan
|
Poradnik Podstawowy 1-Dobierz kocioł do zapotrzebowania na ciepło w Twoim domu. Najczęstszym błędem tutaj jest kocioł za duży (mówimy przewymiarowany), problemem z którym będziemy się w tej sytuacji zmagać jest bardzo niska sprawność dla małych mocy na których będzie on zmuszony pracować, i z tego powodu będziemy spalać węgiel bardzo nie efektywnie a więc drogo dla kieszeni. Osobną sprawą jest trudność prowadzenia kotła na mocy wielokrotnie mniejszej od nominalnej. Dlatego sugerujemy wykonanie audytu energetycznego który określi zapotrzebowanie na ciepło dla Twojego budynku i pozwoli dobrać optymalnie moc kotła. 2-Pamiętaj że najlepsza instalacja jest możliwie najprostsza, stosownie do wymagań. Staraj się i wymagaj od instalatora aby nie umieszczał w niej zbędnych elementów, im instalacja prostsza tym łatwiejsza w eksploatacji. Zwróć uwagę na właściwie dobraną moc elementów grzewczych w budynku, za mała co oczywiste nie będzie w stanie ogrzać budynku a za duża poprzez zimne powroty bardzo utrudni eksploatację kotła. 3-Pamiętaj o dobrym uszczelnieniu wszystkich elementów uchylnych kotła oraz samej dyszy palnika (kierunek osadzenia dyszy). 4-Pamiętaj aby wypraktykować sobie częstotliwość czyszczenia swojego kotła w zależności od stosowanego opału. 5-Stosuj suchy opał i kupuj w miarę możliwości dużo wcześniej przed sezonem grzewczym. 6-Zaproś kominiarza do siebie w celu pomiaru ciągu kominowego. 7-Do kotłowni doprowadzaj tyle powietrza ile potrzebuje Twój kocioł. 8-Zapanuj nad cyrkulacją powietrza w kotłowni.Duża cyrkulacja i przeciągi destabilizują pracę sterownika eCoal.pl 9-Sprawdź poprawność osadzenia czujników temperatury w kapilarach i miejscach przeznaczonych do pomiaru. 10-Jeżeli nie stosujesz priorytetu CWU nie ustawiaj wyższej temp CWU niż zadana CO na kotle 11-Pamiętaj wprowadzaj naraz tylko jedną zmianę i odczekaj kilka-kilkanaście godzin na efekty 12-Jeśli nie musisz nie zmieniaj temperatury CO (trzymaj ją stabilną) 13-Prowadź kocioł z minimalnym nadmiarem powietrza. |
|||
|
||||
Stan
|
Spieki:(artykuł w trakcie rozwoju) Bardzo dobry materiał na ten temat i wiele innych znajdziesz tu LINK Jest to poradnik naszych forumowych ekspertów Zawijanów, a z naszej strony dostaniesz kilka praktycznych rad jak radzić sobie ze spiekami. Pamiętaj porady te zawierają informacje ogólne i dla różnych trybów pracy sterownika sposób postępowania i efekty jego działania mogą się różnić. 1.Spieki koksowe - to taki marny koks, powstający z węgla. Ma wygląd szary, matowy i jest łatwy do rozkruszenia. 2. Spieki żużlowe - jak sama nazwa wskazuje - to stopione części mineralne z popiołów o niskiej temperaturze mięknięcia i topnienia. Wyglądają tak, jak stopione szkło z wtrąceniami ziarenek kamienia. Barwy najczęściej brązowej. Po pierwsze , czy jest się w ogóle czym przejmować ? Zanim odpowiemy na to pytanie musisz wiedzieć że spiekalność to jest właściwość węgla i jeśli masz spieki to dla tego że masz taki węgiel który się spieka. Czy można coś z tym zrobić ? Można i to w obie strony, czyli można poprawić ale również pogorszyć, czasem niestety to i to. Zaraz wszystko będzie jasne. Kiedy trzeba się przejmować i walczyć ze spiekami – po pierwsze gdy spiek koksowy tworzy nam duży niedopał w wyniku powstawania koksu który nim zdąży się spalić trafia do popielnika, i po drugie gdy spiek żużlowy tworzy tzw. kalafior tej wielkości iż blokuje on pracę palnika. Postępowanie dla obu przypadków całkowicie odmienne – w pierwszym przypadku zalecane jest zwiększenie nadmuchu i jeśli to możliwe to wydłużenie czasu podawania i przerwy, a w drugim zmniejszenie nawiewu i ewentualnie skróceniu czasu podawania. Problemem z jakim możemy się zetknąć jest fakt iż to co ładujemy do zasobnika to często są mieszanki różnych węgli i wówczas możemy mieć problem ze spiekami obu rodzajów, i np. minimalizując stratę niedopału poprzez zwiększenie nawiewu a co za tym idzie podnosząc temperaturę aby dopalić koks powodujemy topnienie popiołu i ”kalafior” gotowy. Jadąc w drugą stronę czyli obniżając nawiew aby zmniejszyć ilość i wielkość spieków żużlowych zwiększamy niedopał. Innym przypadkiem ale z podobnym efektem jest spalanie węgla o wysokiej spiekalności - tworzą nam się wtedy niedopały w postaci koksu a więc podnosimy nawiew, rośnie temperatura aż do przekroczenia progu mięknienia (topnienia) popiołu i olbrzymi "kalafior" gotowy. Nie ma na to idealnej rady, musimy znaleźć kompromis między niedopałem a żużlem. Tworzeniu spieków sprzyja praca ze zmienną mocą, tzn. kocioł pracuje z mocą powiedzmy 3kW bo to pokrywa aktualne potrzeby domu a my z różnych względów nagle zmuszamy go do pracy z mocą 16kW. Sprzyja im również zbyt duży ciąg kominowy, wszelkie nieszczelności drzwiczek , wyczystek czy też połączeń pomiędzy poszczególnymi elementami konstrukcyjnymi kotła. Gdy nie wiesz co zrobić, proponuję prosty test który pozwoli Ci określić kierunek dalszego postępowania. Test trwa trzy doby, tak to długo ale przyzwyczaj się że instalacja grzewcza posiada olbrzymią bezwładność i wszelkie zmiany potrzebują czasu. Wyczyść popielnik, ustawienia które teraz masz traktujemy jako punkt odniesienia, będzie to prawdziwe o ile w ciągu tych trzech dób nie wystąpią znaczące zakłócenia pracy kotła (duża zmiana temperatury na zewnątrz itp.). Po jednej dobie wybierz popielnik , wysyp i zostaw w jakimś miejscu do porównania. Zwiększ nawiew o 1% i poczekaj kolejną dobę, po czym wybierz popielnik i wysyp obok poprzedniej kupki. Teraz zmniejsz nawiew o 1% w stosunku do dnia porównawczego i po dobie wybierz popielnik i wysyp obok poprzednich dwóch kupek. Teraz porównaj popiół ze wszystkich kupek, pod względem znajdujących cię w nim niedopałów, koksu i wielkości kawałków żużla. Ten który będzie najlepszym kompromisem wskaże Ci kierunek w którym należy pójść. Jeżeli tworzy Ci się olbrzymi „kalafior” i zejście z nawiewem wprawdzie pomaga ale wtedy nie jesteś w stanie uzyskać odpowiedniej ilości ciepła dla domu to masz tylko jedno wyjście. Ponieważ węgiel który posiadasz ma olbrzymią spiekalność , musisz tę spiekalność obniżyć poprzez domieszkę paliwa o zerowej spiekalności np. pelletu. Jeśli mimo wszelkich kombinacji z ustawieniami nie możesz pozbyć się niedopału w postaci koksu, zawsze możesz go po wybraniu z popielnika ponownie wrzucić do zasobnika na węgiel i „ponownie spalić”. |
|||
|
||||
Stan
|
Tryb grupowy
Na początek musimy ustalić optymalną siłę nadmuchu dla minimalnej mocy z zakresu dostępnych czyli dla 8 kW. Nadmuch dla kolejnych mocy z szeregu zwiększy nam się o skok około 3% z niewielkim rozrzutem . Tak naprawdę to nie musisz zaczynać od ustawienia dla 8 kW , możesz od razu ustawiać moc którą planujesz użyć ale znalezienie dla niej właściwego nawiewu może zająć Ci trochę czasu. (Ważna sprawa, regulujemy jedną moc na raz, czyli teraz ponieważ zajmujemy się mocą 8 kW to zakres minimum i maksimum ustawiamy na 8 kW.) Jak to robimy, to proste jak mamy kocioł typowy współpracujący z brulim lub eCoalem, wystarczy podejrzeć pracujące sterowniki online i wartość wyjściową będziemy mieli, przy czy na pewno trzeba będzie ją skorygować gdyż nasz piec pracuje zapewne na innym paliwie i w innych warunkach . Ale co zrobić gdy mamy inny piec i żadnej możliwości żeby cokolwiek wykorzystać jako wartość wstępną ? Dla mocy 8 kW nawiew nie może być za mocny i będzie oscylował w dolnych granicach efektywnej pracy dmuchawy, tak więc jest to nasz punkt wyjścia. Praktycznie można zrobić to tak, schodzimy z obrotami dmuchawy w trybie ręcznym do minimum i następnie obserwując palnik stopniowo zwiększamy nawiew obserwując palnik i gdy zobaczymy że powietrze zaczyna nam przedmuchiwać żar tworząc czysty niekopcący płomień zatrzymujemy się, zamykamy piec i czekamy około godziny na ustabilizowanie , po czym sprawdzamy histogram. Czym bliżej będziemy optymalnego ustawienia tym czas obserwacji powinien być dłuższy, czyli dwie, trzy a czasem może nawet więcej. Histogram jest narzędziem pomocniczym które pomoże nam wstępnie w miarę dokładnie dobrać nawiewy dla poszczególnych mocy, ale aby to zrobić precyzyjnie musimy w dłuższym okresie czasu obserwować stopień zabrudzenia kotła, pracę palnika i jakość popiołu, dopiero na tej podstawie będziemy mogli precyzyjnie doregulować pracę trybu grupowego. Dla pojedynczej mocy obserwujemy i tak jakby nakładamy na siebie oba wykresy na których pojawiają nam się pionowe kreski różnej wysokości (dokładnie mechanizm wyjaśniony jest w FAQ). Interesują nas te najwyższe, mają znajdować się gdzieś w środku wykresu, źle jest dopiero wtedy gdy są one przyklejone do prawej lub lewej krawędzi. Gdy mamy je z lewej strony znaczy to iż nadmuch jest zbyt silny a gdy z prawej za słaby. Ale nie jest to wyrocznia, w szczególnych przypadkach możemy chcieć silniejszego nawiewu (spieki koksowe, niedopalony węgiel, sadza w piecu) albo słabszego (spieki żużlowe). Jest to nasz osobisty kompromis co do stosunku jakości spalania a jego ilości. Generalnie ilość powietrza dla danej mocy powinna być w niewielkim nadmiarze tak aby nie tworzyła nam się sadza, wówczas osiągniemy teoretycznie najwyższą sprawność kotła. Bezpośrednio po wprowadzeniu każdej korekty dobrą praktyką będzie jeśli przeprowadzimy czyszczenie kotła i wybranie popielnika połączone z oglądem stanu palnika. Pozwoli nam to precyzyjnie wychwycić zmiany w jakości spalania. Po znalezieniu optymalnej siły nawiewu dla 8 kW dla kolejnej zwiększamy ją o 3% i jak poprzednio obserwujemy histogram (po około godzinie) dokonujemy korekty i ponownie godzina na ustabilizowanie, i znowu sprawdzamy histogram itd. aż uznamy że efekt nas satysfakcjonuje. Na początek kroki zmian robimy tylko o 1%, z biegiem czasu gdy nabierzemy doświadczenia będziemy w stanie trafnie zinterpretować wykres przewidzieć dokładniej o ile zmienić nawiew. Po wyregulowaniu poszczególnych mocy (niekoniecznie wszystkich , jeśli jakichś nie przewidujemy używać to można je pominąć), ustawiamy widełki w jakich mamy zamiar pracować. Tryb grupowy pozwala nam na ustawienie widełek pracy, czyli mocy minimalnej i maksymalnej z jaką będzie pracował nasz kocioł, oznacza to przełączanie się miedzy tymi dwoma wartościami z pominięciem pośrednich o ile takie będą. W efekcie może nam to pozwolić na pracę dwustanową (czyli praca – odstawienie) lub pracę ciągłą. Pamiętajmy że odstawienie powoduje niekiedy powstawanie sadzy. Który z tych trybów pracy będzie dla Ciebie odpowiedni musisz wypróbować sam gdyż zależnie od stylu pracy kotła, rodzaju instalacji, zwyczajów domowników może to być różnie. |
|||