W nowym sofcie do sterowników PELLO dodaliśmy obsługę BUFORA. Więcej informacji na forum lub w tym pliku
Forum  eCoal.pl v3.5  Prośba o kontrolę, huśtawka na 4D - Eko plus M 20kw Subskrybuj
2019-11-02 18:27
  Jakubw Posty: 11 Ostrzeżenie: 0
Witam szanowne grono palaczy. Z góry przepraszam, za otwarcie kolejnego podobnego tematu, ale nie chciałem zaśmiecać czyjegoś swoimi wątpliwościami, ponieważ śledząc forum zauważyłem, że wprowadza to tylko niepotrzebne zamieszanie. 

Proszę o kontrolę ustawień i ewewntualne sugestie
link do sterownika-  https://esterownik.pl/device/20268

Kocioł Eko plus M 20kw - zamontowany od 3 tygodni, więc narazie jestem teoretykiem (instrukcje przeczytane, forum prześledzone)
Opał podobno pieklorz, ale kupiony luzem, wiec pewności nie ma 
RCK - jest, ustawione na "15"
Instalacja stara na dużych przekrojach tak jak na schemacie - obieg co1 - zawór 4d z siłownikiem pompa alpha 1L na trybie "grzejniki", grzejniki w większości zmienione na dwupłytowe, wszystkie z termostatami ustawione na około 21stopni, obieg cwu -  160L (włączone jako ochrona powrotu)

temp zadana 65 z uwagi na zapis gwarancyjny - powyżej 60
powrót 53 również z uwagi na gwarancję (ochrona przez CWU)

Dom 42r, pow. ogrzewanej będzie około 200-220m2. Ocieplone ściany powyżej piwnicy styropianem grafitowym 15cm, poddasze nieogrzewane, strop pod poddaszem w 75% docieplony wełną (na reszcie jeszcze pustka+glina) okna 3szybowe. 

Kocioł chyba ciut za duży to już wiem, ale czym w sumie różni się wersja 14kw ? 
Czy warto przewidywać montaż dodatkowej pompy? Jeśli tak to ma być to osobny obieg tak jak CWU z wpięciem najbliżej kotła czy jedynie pompa na powrocie za 4D od strony kotła, bo internet już mi całkiem namieszał.
Kolejna sprzeczna informacja to to jak powinno wyglądać na palniku? jedni piszą o spokojnych wysokich płomieniach i sporym kopcu, inni wrzucają zdjęcia i wygląda to całkiem inaczej, a pali się raczej w "dziurze"krótkim płomieniem ( tak też wygląda w trybie "retortowy-e-coal". 
Problemem u mnie jest chyba również "huśtawka" na zaworze 4d który przez bezwładność układu długo się otwiera, aby podbić temperature, a następnie z dużego otwarcia (wprowadziłem dopiero teraz ograniczenie otwarcia) długo się zamyka co chyba powoduje brak stabilności, i nie wiem czy powodem jest wydajność chwilowa kotła, czy coś zmienić w parametrach. 
Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
2019-11-02 18:57
  karoka65 Posty: 3425 Ostrzeżenie: 1 Karoka-EKO
Jakubw napisał » 2019-11-02 18:27
Z góry przepraszam, za otwarcie kolejnego podobnego tematu, .......

Przepraszać nie masz za co ale wykorzystaj właśnie te podobne a nawet napisałbym te same tematy a dopiero jeśli czegoś nie wiesz po ich przestudiowaniu dopytaj.
To nie są czyjeś prywatne wątki czy forum a pitolenie każdemu z osobna nawet kilka razy dziennie o tym samym jest mocno wkur....ące.
2019-11-02 19:08
  leON22 Posty: 6507 Ostrzeżenie: 3
Kuba ustaw na kotle 60st , CWU na 58* , powrót na 55* kociołek powinien się ustabilizować , chodzi o ochronę powrotu która "piłuje" a powinna chronić powrót non-stop , dziwne że ta pompa to wytrzymuje , mam nadzieje że nie elektoniczna energooszczędna , bo jak tak to jej godziny są policzone
2019-11-02 19:33
  Jakubw Posty: 11 Ostrzeżenie: 0
Zmienione. Bardzo dziękuję za poradę. Pompa zwykła najprostsza, mam już  również odpowiedź na moje pytanie odnośnie dodatkowej pompy - jest potrzebna i dziwne, że instalatorzy jej nie proponują w "standardzie". Rozumiem też że ta pompa ma działać jak CWU czyli osobny obieg poza 4D. Co do ustawień spalania podpatruję w innych tematach i staram się obserwować jak zachowuje się kocioł, a wolałem zapytać w osobnym temacie, ponieważ w wielu innych robi się zamieszanie, bo w przypadku kilku pytających czasem nie wiadomo do kogo skierowana jest odpowedź. 
2019-11-02 20:00
  leON22 Posty: 6507 Ostrzeżenie: 3
Nic się nie przejmuj , nie jesteś jedynym i odosobnionym przypadkiem , którego "instalatorzy" nie wiedzieć czemu , nie poinformowali o takiej możliwości albo informowali ale ze względu na ograniczony budżet inwestor zrezygnował z takiej opcji Sam jestem ofiarą takiego rozwiązania , teraz kombinuję co i jak , bo będę to przerabiał ze względu na modyfikację instalacji 
dodane 2019-11-02 20:00Czy ta krzywa grzania w regulatorze pogodowym za zaworem 4D jest poprawnie ustawiona ? Jak na tak dużą powierzchnię grzania , to powinieneś zmienić moce min/max w grupowym na 12/16kW minimum po 5 podań , dmuchawa 35/37% .  Maksymalny kąt otwarcia zaworu 4D daj na 100% . 
2019-11-04 10:43
  Jakubw Posty: 11 Ostrzeżenie: 0
Ok. Dziekuję, już zmieniam 4d. A moce zmieniać skro w domu ciepło, a piec dobija prawie ciągle na "8KW"?     Na tą chwilę mam 8kw 5podań i 32% i wydaje się że dopala bardzo ładnie (jedynie z końca czasem jakiś groszek spadnie który się minął z żarem) popiół ładny bez większych spieków i kopczyk też jest. Krzywa wydaje mi się ok bo dom dogrzany a termostaty w kaloryferach pozamykane. Krzywa chyba bardziej w ramach minimalizowania strat niż sterowania temperaturą (nieizolowane rury w ścianach itd.)Teraz pytanie bardziej techniczne, a mianowicie czy mogę dołożyć tą dodatkową pompę w sposób pokazany na zdjęciach (przepraszam za jakość schematu ) i jaką pompę powinienem wybrać (z racji pracy ciągłej chyba energooszczędna elektroniczna?) Widziałem że niektórzy montują pompy jednak na powrocie z 4D ?   
dodane 2019-11-04 09:55
dodane 2019-11-04 10:43
2019-11-04 11:03
  gmaj22 Posty: 2240 Ostrzeżenie: 0
Możesz ją teoretycznie podłączyć tak jak naszkicowałeś, z tym że zdecydowanie lepiej, gdyby byłą na powrocie z 4D. Zrób zdjęcie zaworu 4D i jego powrotu do kotła. Zobaczymy, co się tam zmieści.
2019-11-04 11:44
  Jakubw Posty: 11 Ostrzeżenie: 0
To moja logika upadła, bo byłem już przekonany że to ma być osobny obieg jak na schemacie sterownika bo pompa na powrocie będzie też podciągała z powrotu CO? W takim wypadku zostaje chyba tylko zaznaczony fragment ponieważ jak dobrze rozumiem pompa musi być powyżej powrotu CWU? Na zdjeciach z montażu szmata wisi właśnie juz na trójniku CWU, a poniżej jest kolejny trójnik i zawór z przyłączeniem wężyka do napełniania instalacji.
2019-11-04 14:38
  gmaj22 Posty: 2240 Ostrzeżenie: 0
Zalezy, ile chcesz przerobić, ale zanim cokolwiek będzie można nabazgrać, muszę wiedzieć, co to za rury? powroty z grzejników, które są w obiegu za 4D?
dodane 2019-11-04 14:38
2019-11-04 17:13
  Jakubw Posty: 11 Ostrzeżenie: 0
Rura zaznaczona strzałkami to rura z wodociągu na tą chwilę wygląda to jak na zdjęciu poniżej
2019-11-04 18:30
  gmaj22 Posty: 2240 Ostrzeżenie: 0
Tak to widzę:



       Zawór zawrotny ZZ2 na obiegu CWU zostawiasz tam gdzie jest (wymieniasz na sprężynowy) albo dajesz na powrocie w zaznaczonym miejscu.
       Nie masz teraz miejsca na pełny zestaw pompowy na powrocie z 4D. Licząc cegły, masz tam nie więcej niż 35 cm, a to za mało, żeby zmieścić się przed trójnikiem powrotu CWU. Dlatego proponuję przesunąć w prawo  mieszacz tak aby znalazł sie mniej więcej nad króćcem powrotu do kotła.(czerwony prostokąt). Wtedy masz do dyspozycji grubo  ponad pół metra na pompę powrotu z osprzętem: zawór kulowy z filtrem/pompa/zawór zwrotny sprężynowy/zawór do regulacji przepływu (grzybkowy).
      Za mieszaczem na obiegu CO na poziomym odcinku musisz dać filtr. Reszta wg uznania w zależności od miejsca. 
Kolejność: 4D/zawór kulowy z filtrem/ pompa/ZZ/ zawór kulowy. Teoretycznie z zaworu kulowego za zaworem zwrotnym możesz zrezygnować, ale musisz się liczyć z tym, że w razie jego wymiany będziesz musiał spuszczać wodę z instalacji.
     Jeśli kocioł nie ma oddzielnego króćca zasilania, to rura od kotła do mieszacza 4D jak najgrubsza - co najmniej taka jak wyjście z kotła. Filtr przed pompą CWU na poziomym odcinku rury wraz z zaworem kulowym.
      Zawory zwrotne sprężynowe z mosiężnym grzybkiem.
      Pompy muszą mieć osie wirników w poziomie a nie w pionie.


2019-11-08 12:25
  Jakubw Posty: 11 Ostrzeżenie: 0
Dziękuję za rozrysowanie. W tym wypadku będzie jednak trudno zmieścić pompę do CO1, ale w każdym razie widzę, że przeróbka raczej będzie poważna, więc chyba dopiero po sezonie grzewczym, a tą zimę będę musiał przemęczyć tak jak jest. W takim wypadku rozumiem, że 4D również do wymiany na średnicę taką jak wyjście kotła. Jeśli chodzi o pompy to są tak jak powinny (zdjęcie jest z czasu montażu) filtry również są przed pompami. Ewentualnie łatwiejszą opcją byłoby chyba przełożenie powrotu CWU niżej aby uzyskać potrzebne miejsce, ale rozumiem że cała reszta opisanych warunków również powinna zostać spełniona do poprawnej pracy. Dziękuję jeszcze raz za rozrysowanie. Robicie Panowie kawał dobrej, bardzo istotnej dla nas roboty. Powoli po wielu przygodach remontowo-instalacyjnych dochodzę do wniosku, że poza ekipami wykonawczymi trzeba by też obytego w temacie nadzorcę  zatrudniać   (tego żeby nie słuchać zachwalania sprzedawców już się nauczyłem )
dodane 2019-11-08 12:25Pogmerałem trochę ustawieniami i udało mi się dojść do parametrów przy wyłączonej pompie CWU (trochę jednak kłopotliwa jest tak wysoka temperatura wody), uwidocznił się jednak inny problem ponieważ zasobnik dogrzewa się grawitacyjnie i tu moje pytanie czy wspomniany zawór zwrotny grzybkowy ze sprężyną ma szanse zniwelować to zjawisko? Czy są przeciwwskazania do montażu tego zaworu jako "drugiego" na powrocie CWU (wolałbym minimalizować zakres przeróbki). Jakie jest wasze zdanie gdybym jednak jedynie przerobił odcinek pionowy powrotu z 4D przenosząc powrót z CWU na sam dół + króciec napełniania instalacji na linii CWU, a na pionowym odcinku powrotu zamontował pompę w konfiguracji filtr, zawory, pompa i ZZ podanej przez gmaj22 Ma szanse działać to poprawnie? Dodam że obieg od rozejścia CWU do 4D wykonany na miedzi 28, na tej samej średnicy również odcinek powrotu od 4D do rozejscia na przeponę. (po drodze wpiety jeszcze powrót CWU), w dalszych odcinkach do kotła 1 1/2`
Użytkownicy online: dominikvrbka, Dzikowo, jerzyw99, maciejsch2, michalikpec, stefan77, UkmBoiler, wele, Wiktorowo