Forum  eCoal.pl  PORADNIK PALACZA - DYSKUSJA Subskrybuj
First pagePrevious page11 / 107Next pageLast page
2013-02-19 16:04
  Stan Posts: 2564 Ostrzeżenie: 0
ZawiJan napisał » 2013-02-19 14:10
Stan napisał » 2013-02-19 13:56
Dokładnie wtedy z Verbem rozmawialiśmy o spiekach, fakt że chodziło o radzenie sobie z nimi w trybie ręcznym. 

Uważam, że taki temat w tym poradniku ma sens. Wato, żebyście się za to wzięli. To dobrze korelowałoby z tym, co napisałeś o spiekach.



Brakuje nam pewnych podstaw teoretycznych żeby wyjaśnić pewne kwestie, np dlaczego lepiej (że względu na minimalizację spieków) jest przebijać temperaturę nadwyżką mocy z rozpędu, czy też stosować dłuższe przerwy w podawaniu (o to pytał Verb, ale nie pamiętam czy Ciebie czy Z_2).
Ja np zauważyłem że przy tym samym stosunku czasu podawania do przerwy to gdy stosujemy te czasy dłuższe to spieki (żużlowe, bo takie mam) maleją. 
Natomiast np nie jestem pewien generalizacji tych spostrzeżeń, należałoby przedyskutować to w szerszym gronie i nie ukrywam że liczę na Twoje wyjaśnienia. 
2013-02-20 13:15
  Stan Posts: 2564 Ostrzeżenie: 0
Dzięki za wyjaśnienia, myślę że do tego celu założę osobny wątek bo tu mi to wszystko zginie


Ale najpierw zamieszczę tu do dyskusji następny temat w poradniku czyli praca w trybie grupowym.
2013-02-20 13:19
  Stan Posts: 2564 Ostrzeżenie: 0
Są to moje osobiste doświadczenia z praca w trybie grupowym, metody które zastosowałem były skuteczne ale niekoniecznie są najlepsze dlatego liczę na Waszą konstruktywną krytykę i sugestie.
W przygotowaniu jest materiał o pracy w trybie ręcznym.









Tryb grupowy

Na początek musimy ustalić optymalną siłę nadmuchu dla minimalnej mocy z zakresu dostępnych czyli dla 8 kW. Nadmuch dla kolejnych mocy z szeregu zwiększy nam się o skok około 3% z niewielkim rozrzutem .


(Ważna sprawa, regulujemy jedną moc na raz, czyli teraz ponieważ zajmujemy się mocą 8 kW to zakres minimum i maksimum ustawiamy na 8 kW.) 


Jak to robimy, to proste jak mamy kocioł typowy współpracujący z brulim lub eCoalem, wystarczy podejrzeć pracujące sterowniki online i wartość wyjściową będziemy mieli, przy czy na pewno trzeba będzie ją skorygować gdyż nasz piec pracuje zapewne na innym paliwie i w innych warunkach . Ale co zrobić gdy mamy inny piec i żadnej możliwości żeby cokolwiek wykorzystać jako wartość wstępną ? Dla mocy 8 kW nawiew nie może być za mocny i będzie oscylował w dolnych granicach efektywnej pracy dmuchawy, tak więc jest to nasz punkt wyjścia. Praktycznie można zrobić to tak, schodzimy z obrotami dmuchawy w trybie ręcznym do minimum i następnie obserwując palnik stopniowo zwiększamy nawiew obserwując palnik i gdy zobaczymy że powietrze zaczyna nam przedmuchiwać żar tworząc czysty niekopcący płomień zatrzymujemy się, zamykamy piec i czekamy około godziny na ustabilizowanie , po czym sprawdzamy histogram.


Histogram jest narzędziem pomocniczym które pomoże nam wstępnie w miarę dokładnie dobrać nawiewy dla poszczególnych mocy, ale aby to zrobić precyzyjnie musimy w dłuższym okresie czasu obserwować  stopień zabrudzenia kotła, pracę palnika i jakość popiołu, dopiero na tej podstawie będziemy mogli precyzyjnie doregulować pracę trybu grupowego. Dla pojedynczej mocy obserwujemy i tak jakby nakładamy na siebie oba wykresy na których pojawiają nam się pionowe kreski różnej wysokości (dokładnie mechanizm wyjaśniony jest w FAQ). Interesują nas te najwyższe, mają znajdować się gdzieś w środku wykresu, źle jest dopiero wtedy gdy są one przyklejone do prawej lub lewej krawędzi. Gdy mamy je z lewej strony znaczy to iż nadmuch jest zbyt silny a gdy z prawej za słaby. Ale nie jest to wyrocznia, w szczególnych przypadkach możemy chcieć silniejszego nawiewu (spieki koksowe, niedopalony węgiel, sadza w piecu) albo słabszego (spieki żużlowe). Jest to nasz osobisty kompromis co do stosunku jakości spalania a jego ilości.


Po znalezieniu optymalnej siły nawiewu dla 8 kW dla kolejnej zwiększamy ją o 3% i jak poprzednio obserwujemy histogram (po około godzinie) dokonujemy korekty i ponownie godzina na ustabilizowanie, i znowu sprawdzamy histogram itd. aż uznamy że efekt nas satysfakcjonuje. Na początek kroki zmian robimy tylko o 1%, z biegiem czasu gdy nabierzemy doświadczenia będziemy w stanie trafnie zinterpretować wykres przewidzieć dokładniej o ile zmienić nawiew.


Po wyregulowaniu poszczególnych mocy (niekoniecznie wszystkich , jeśli jakichś nie przewidujemy używać to można je pominąć), ustawiamy widełki w jakich mamy zamiar pracować, sugeruję ustawienie jednej mocy lub dwóch sąsiednich gdyż z mojego doświadczenia wynika iż tak będzie najefektywniej.



2013-02-20 15:38
  strzecha Posts: 833 Ostrzeżenie: 0
Re: Stan

Dla mnie w zasadzie OK. Proponuje jednak:

1. Dłuższy niż godzinny okres obserwacji. W godzinę troszkę mało węgla przepalamy. U niektórych może to być np. 0,5kg, a z takiej ilości ciężko wyciągnąć wnioski.
2. Prawidłowa wydaje się zależność, że im bliżej jesteśmy optymalnego ustawienia nadmuchu tym dłużej musimy czekać na efekt wprowadzonej korekty nadmuchu (obserwować palnik) celem stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości.
3. Sugeruję (sam tak robię) by po każdej korekcie szczotką drucianą (używam szczotki do płomieniówek) wyczyścić od spodu deflektor (mam piec OE z tradycyjnym dużym deflektorem). Po tym co rośnie na deflektorze ładnie można oceni kierunek koniecznej korekty (będzie się osadzać pył lub sadza a to już po kolorze łatwo rozróżnić).
4. Sugeruję wyczyścić szufladę na popiół po każdej korekcie. Ocena zawartości popielnika może nam wskazać czy nadmuch jest prawidłowo dobrany oraz czy jest konieczność dokonania korekty.
5. Ewentualnie można jeszcze zasugerować zrzucenie z korony palnika zalegającego tam popiołu/spieków. Trzeba tą czynność jednak wykonać ostrożnie. Zbyt radykalne "porządki" na palniku powodują konieczność dłuższej obserwacji by móc poprawnie ocenić zmiany wprowadzonej korekty. Po dokonaniu "porządków" na palniku okres jaki powinniśmy odczekać musi być przynajmniej tak długi bo z odtworzonego kopczyka popiół został przesypany do popielnika.
2013-02-20 15:44
  strzecha Posts: 833 Ostrzeżenie: 0
6. Proponuję zwrócić uwagę iż są zwolennicy i przeciwnicy odstawiania się pieca. Są użytkownicy twierdzący iż odstawianie zwiększa wydzielenie sadzy i zabrudzenie wymiennika. Szczególnie dla początkujących użytkowników przydał by się uwaga że jeśli podczas dobierania nadmuchu dla danej mocy piec przechodzi w podtrzymanie to wydzielanie się sadzy może być spowodowane nie tyle źle dobranym nadmuchem co właśnie trybem podtrzymania.
2013-02-20 16:50
  Stan Posts: 2564 Ostrzeżenie: 0
Dzięki za sugestie, przemyślę jak to wszystko ładnie połączyć i zamieszczę tutaj poprawiony tekst.
2013-02-21 14:54
  Stan Posts: 2564 Ostrzeżenie: 0
No to do oceny poprawiony tekst









Tryb grupowy


Na początek musimy ustalić optymalną siłę nadmuchu dla minimalnej mocy z zakresu dostępnych czyli dla 8 kW. Nadmuch dla kolejnych mocy z szeregu zwiększy nam się o skok około 3% z niewielkim rozrzutem .


(Ważna sprawa, regulujemy jedną moc na raz, czyli teraz ponieważ zajmujemy się mocą 8 kW to zakres minimum i maksimum ustawiamy na 8 kW.)


Jak to robimy, to proste jak mamy kocioł typowy współpracujący z brulim lub eCoalem, wystarczy podejrzeć pracujące sterowniki online i wartość wyjściową będziemy mieli, przy czy na pewno trzeba będzie ją skorygować gdyż nasz piec pracuje zapewne na innym paliwie i w innych warunkach . Ale co zrobić gdy mamy inny piec i żadnej możliwości żeby cokolwiek wykorzystać jako wartość wstępną ? Dla mocy 8 kW nawiew nie może być za mocny i będzie oscylował w dolnych granicach efektywnej pracy dmuchawy, tak więc jest to nasz punkt wyjścia. Praktycznie można zrobić to tak, schodzimy z obrotami dmuchawy w trybie ręcznym do minimum i następnie obserwując palnik stopniowo zwiększamy nawiew obserwując palnik i gdy zobaczymy że powietrze zaczyna nam przedmuchiwać żar tworząc czysty niekopcący płomień zatrzymujemy się, zamykamy piec i czekamy około godziny na ustabilizowanie , po czym sprawdzamy histogram. Czym bliżej będziemy optymalnego ustawienia tym czas obserwacji powinien być dłuższy, czyli dwie, trzy a czasem może nawet więcej.


Histogram jest narzędziem pomocniczym które pomoże nam wstępnie w miarę dokładnie dobrać nawiewy dla poszczególnych mocy, ale aby to zrobić precyzyjnie musimy w dłuższym okresie czasu obserwować  stopień zabrudzenia kotła, pracę palnika i jakość popiołu, dopiero na tej podstawie będziemy mogli precyzyjnie doregulować pracę trybu grupowego. Dla pojedynczej mocy obserwujemy i tak jakby nakładamy na siebie oba wykresy na których pojawiają nam się pionowe kreski różnej wysokości (dokładnie mechanizm wyjaśniony jest w FAQ). Interesują nas te najwyższe, mają znajdować się gdzieś w środku wykresu, źle jest dopiero wtedy gdy są one przyklejone do prawej lub lewej krawędzi. Gdy mamy je z lewej strony znaczy to iż nadmuch jest zbyt silny a gdy z prawej za słaby. Ale nie jest to wyrocznia, w szczególnych przypadkach możemy chcieć silniejszego nawiewu (spieki koksowe, niedopalony węgiel, sadza w piecu) albo słabszego (spieki żużlowe). Jest to nasz osobisty kompromis co do stosunku jakości spalania a jego ilości. Generalnie ilość powietrza dla danej mocy powinna być w niewielkim nadmiarze tak aby nie tworzyła nam się sadza, wówczas osiągniemy teoretycznie najwyższą sprawność kotła.


Bezpośrednio po wprowadzeniu każdej korekty dobrą praktyką będzie jeśli przeprowadzimy czyszczenie kotła i wybranie popielnika połączone z oglądem stanu palnika. Pozwoli nam to precyzyjnie wychwycić zmiany w jakości spalania.


Po znalezieniu optymalnej siły nawiewu dla 8 kW dla kolejnej zwiększamy ją o 3% i jak poprzednio obserwujemy histogram (po około godzinie) dokonujemy korekty i ponownie godzina na ustabilizowanie, i znowu sprawdzamy histogram itd. aż uznamy że efekt nas satysfakcjonuje. Na początek kroki zmian robimy tylko o 1%, z biegiem czasu gdy nabierzemy doświadczenia będziemy w stanie trafnie zinterpretować wykres przewidzieć dokładniej o ile zmienić nawiew.


Po wyregulowaniu poszczególnych mocy (niekoniecznie wszystkich , jeśli jakichś nie przewidujemy używać to można je pominąć), ustawiamy widełki w jakich mamy zamiar pracować. 


Tryb grupowy pozwala nam na ustawienie widełek pracy, czyli mocy minimalnej i maksymalnej z jaką będzie pracował nasz kocioł, oznacza to przełączanie się miedzy tymi dwoma wartościami z pominięciem pośrednich o ile takie będą. W efekcie może nam to pozwolić na pracę dwustanową (czyli praca – odstawienie) lub pracę ciągłą. Pamiętajmy że odstawienie powoduje niekiedy powstawanie sadzy. Który z tych trybów pracy będzie dla Ciebie odpowiedni musisz wypróbować sam gdyż zależnie od stylu pracy kotła, rodzaju instalacji, zwyczajów domowników może to być różnie.

2013-02-26 13:53
  Stan Posts: 2564 Ostrzeżenie: 0
Tekst powędrował do poradnika, gdyby były ewentualne uwagi proszę o komentarz tutaj.


Przygotowuję podobny materiał o trybie dwustanowym, tak więc kolegów pracujących w tym trybie bardzo proszę o swoje uwagi odnośnie jak dobieraliście czasy pracy i postoju, siłę nawiewu, Wasze pomysły na spieki itd.
2013-03-12 15:34
  rysfry Posts: 134 Ostrzeżenie: 0

Stan ostatnio cisza na temat poradnika,
a i sezon grzewczy będzie się kończył, to może coś na temat
retortowy-ręczny? Sam widzę że takiego używasz to na pewno masz
doświadczenie. Ja jestem zainteresowany i z niecierpliwością
czekam na spostrzeżenia i uwagi.

Pozdrawiam

Ryszard
2013-03-12 21:42
  Stan Posts: 2564 Ostrzeżenie: 0
Ano sezon na ukończeniu i ludzie coraz rzadziej do kotłowni i na forum zaglądają
2013-03-28 09:53
  Agachom Posts: 11 Ostrzeżenie: 0
Witam! Czy mógłby ktoś spojrzeć na mój wykres i powiedzieć dlaczego woda i powrót są takie zimne ? Dodam, że od poniedziałku (25.03) do wczoraj do 19.00 (27.03) piec był wygaszony i spuszczona woda, bo robię remont i przy okazji hydraulik zrobił mi w łazience podłogówkę z powrotu. Czy to ma jakiś wpływ na to, że od wczoraj od 19.00 nie może nagrzać się woda i powrót ?
2013-03-29 15:05
  darase Posts: 1906 Ostrzeżenie: 0
Aga 47st. to nie jest źle, masz masę wody do zagrzania, więcej cierpliwości, eko pewnie też słabe kalorycznie.

Zakręć podłogówkę i odkręć gdy piec dogrzeje pozostałą instalację.
2013-05-08 11:57
  strzecha Posts: 833 Ostrzeżenie: 0
Nie wiem czy odpowiedni dział. Mowa kiedyś była o temacie z naszymi modyfikacjami i przeróbkami lecz nie mogę tego znaleźć więc wrzucam tutaj.

Popielniki w OgniwoEko są jakie są więc by nie robić za dużo syfu w kotłowni po kilku przeróbkach doszedłem do stanu jak na zdjęciach. Niebieska szuflada dorobiona, dorobione wysokie "plecy" w oryginalnej szufladzie, cała oryginalna szuflada mieści się w niebieskiej. Mam nadzieję że komuś sie przyda









2013-05-08 16:35
  miazio Posts: 304 Ostrzeżenie: 0
Dobre ja po prostu podkładam zwykła blachę opróżniam pojemnik a co wypadło na blachę również do wyrzucenia
2013-05-08 22:15
  slaw007 Posts: 114 Ostrzeżenie: 0
Jestem pod wrażeniem tej modyfikacji


Pozdrawiam
2013-05-08 22:27
  minertu Posts: 1956 Ostrzeżenie: 0 MINERTU.EU
A ja nic nie podkładam bo samo się ładuje prosto do wora
2013-05-23 22:08
  lukowicz Posts: 18 Ostrzeżenie: 0
Dzien dobry , jest kdes manual na ecoal v češtině? Dziekuje
2013-05-23 22:44
  darase Posts: 1906 Ostrzeżenie: 0
Ustawienia zaawansowane i retortowy ręczny
2013-05-23 23:36
  minertu Posts: 1956 Ostrzeżenie: 0 MINERTU.EU
lukowicz napisał » 2013-05-23 20:08
Dzien dobry , jest kdes manual na ecoal v češtině? Dziekuje
Zmień sobie język w menu na czeski.
2013-05-23 23:39
  konto usunięte Posts: 10188 Ostrzeżenie: 0
Jemu chyba chodzi o instrukcję, manual
First pagePrevious page11 / 107Next pageLast page
Users on-line:

Recently added

Ośrodek Wojtatowka

See more

Wyszukiwarka

Wpisz moc kotła do wyszukiwarki - zobaczysz wszystkie kotł...

See more

Bruli.pl

Chcesz dowiedzieć si więcej o sterowniku bruli.pl ?...

See more

eCoal.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej o sterowniku eCoal.pl ?...

See more