Od dnia 16.10.2024 zostały wyłączone stacjonarne numery telefonów. Zapraszamy do kontaktu pod numerem: 574 443 555.
Forum  eSterownik.pl  Pomoc w dopracowaniu instalacji Subskrybuj
Pierwsza stronaPoprzednia strona1 / 2Następna stronaOstatnia strona
2019-12-23 21:56
  Ziemowit Posty: 7 Ostrzeżenie: 0
Dzień dobry wszystkim.
Na wstępie opiszę co ogrzewa instalacja. Dom ok 120 m2, ocieplony 20 cm grafitem, w całości ogrzewanie podłogowe plus jeden grzejnik w garażu (nigdy nie otwarty) i jedna drabinka w łazience. W każdym pomieszczeniu sterownik do zaworu pętli (11 pętli w 7 pomieszczeniach). Pompa CWU, cyrkulacyjna, i mieszająca podłączone do sterownika pieca (eCoal-B 3.5, mieszająca podłączona jako CO1) i pompa podłogówki w rozdzielaczu podłączona do listwy sterującej siłownikami pętli.
Piec na ekogroszek RBR 12 kW.

Głównym problemem instalacji jest bardzo duże przebijanie temperatury zadanej kotła i powrotu (nawet o 20 stopni) oraz dogrzewanie pomieszczeń innych niż salon (wyjaśnione niżej)
Chcąc ulepszyć instalację, dołożyłem ostatnio siłownik do zaworu 4D. Nie przewidziałem jednak nowego problemu który przez to powstał. Zawór 4D sterowany jest na podstawie czujnika BT1 ustawionego jako czujnik CO1 czyli czujnika znajdującego się w salonie.
Teraz, gdy w salonie się nagrzeje, sterownik oprócz wyłączenia pompy CO1 (u mnie mieszającej, która wspomagała podłogową) zamyka jeszcze całkowicie 4D. Gdy w innych pomieszczeniach spada temperatura, sterownik z danego pomieszczenia załącza pompę podłogową, jednak pcha ona zimną wodę bo 4D jest zamknięty. Nie jest to wielki problem i na razie tak funkcjonuje, bo temperatury zadane są zbliżone wszędzie, wiec jak gdzieś się wychłodzi to niedługo w salonie też się wychłodzi i dogrzeje wtedy wszystkie, jednak niepotrzebnie często podłogówka kręci się z zimną wodą.

Zdaję sobie sprawę, że instalacja jest "trochę spsuta" bo instalator chyba nie znał możliwości eCoal no ale całej od nowa teraz już nie zrobię
Myślałem teraz o dołożeniu listwy HB2 by rozwiązać powyższy problem, tylko czy do niej będą pasować moje siłowniki czy muszę wymienić na siłowniki NC. Ponadto, musiałbym chyba dokupić czujniki BT1 do każdego pomieszczenia (obecnie mam 3) a to znacznie podniosło by koszty. Przy takim sterowaniu, przełączyłbym pompę podłogówki do HB2 i ona była by jako pompa CO1 a obecną CO1 jako typowo mieszającą (tylko czy da się jak jest podpięta cyrkulacyjna? Bo w ustawieniach chyba jest jedna dodatkowa i do wyboru cyrkulacja lub mieszająca).
Czy takie rozwiązanie pomoże?
Czy aby zredukować koszty da się jakoś połączyć część pętli pod HB2 a część została by pod starą listwą i sterownikami?
No i co z tą temperaturą, dlaczego tak przebija?

P.S. Dodam zdjęcia jak uda mi się je zmniejszyć, bo na razie wyskakuje mi że są za duże by je dodać.

2019-12-23 22:06
  leON22 Posty: 6366 Ostrzeżenie: 3
Witam , no i wreszcie mamy wyzwanie dla "nauczycieli" i ich uczni , ciekawe kto będzie lepszy  Niech moc będzie z Wami , wesołych Świąt życzę
2019-12-23 22:09
  Ziemowit Posty: 7 Ostrzeżenie: 0









2019-12-23 22:34
  karoka65 Posty: 2033 Ostrzeżenie: 1 Karoka-EKO
Ciekaw jestem ile Ty się z tym mordujesz? bo to już leciwy kociołek jeszcze Ekouniwersal.
Wtedy jeszcze nie było czujek zawleczki i tak z ciekawości po co ona Ci jest potrzebna?
Masz czujkę masz alarm zerwania, nie masz czujki zawleczki masz alarm wygaszenia, dla mnie jeden i ten sam uj tylko chwilę później. Ktoś Ci durnot nagadał alboś się tych durnot naczytał.
2019-12-23 22:47
  Ziemowit Posty: 7 Ostrzeżenie: 0
Kocioł zamontowany i uruchomiony w listopadzie 2018 na dogrzewanie w trakcie wykończeń. Mieszkam od marca 2019 i wtedy na końcówce sezonu używany (godziny spędzone w kotłowni na nauce palenia 
W zeszłym miesiącu rozpoczęty nowy sezon zimowy i dołożony siłownik 4D no i próby "ulepszeń".
Czujnik zerwania zawleczki zakupiony po zerwaniu zawleczki i zanim zadziałał alarm wygaszania to sporo kilo węgla wrzucone w popielnik. Czujnik miał temu zapobiec w przyszłości.
Tak to właśnie jest, co "fachowiec" to inna opinia i im więcej się słucha i czyta, tym mniej się wie 
2019-12-24 06:27
  gmaj22 Posty: 1507 Ostrzeżenie: 0
Podstawowy błąd, to pompy mieszacza 4D oraz podłogowego pracujące w szeregu. Są pewne warunki, kiedy tak może być, ale tutaj są nie do spełnienia. Tak naprawdę, to jeden z mieszaczy tutaj jest zbędny- typowy przykład przeinwestowania prostej instalacji.
2019-12-24 08:00
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
leON22 napisał » 2019-12-23 22:06
Witam , no i wreszcie mamy wyzwanie dla "nauczycieli" i ich uczni, ciekawe kto będzie lepszy
Nie napalaj się, bo żadnej przepychanki nie będzie. gmaj22 wie o instalacjach tyle ile trzeba, ale ani on ani nikt, nie jest nieomylny. Tu ma 100% racji, i pewnie by jeszcze zdążył przygotować fajny stojak. Obrotowy hehe.
2019-12-24 08:22
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
gmaj22 napisał » 2019-12-24 06:27
Podstawowy błąd, to pompy mieszacza 4D oraz podłogowego pracujące w szeregu. Są pewne warunki, kiedy tak może być, ale tutaj są nie do spełnienia. Tak naprawdę, to jeden z mieszaczy tutaj jest zbędny- typowy przykład przeinwestowania prostej instalacji.



Zapomniałś dodać że do tych 2 pomp  mieszacza z siłownikiem , mieszacza termostatycznego , które pracuja w szeregu i sie dublują mamy jeszcze siłowniki , pewnie pracujące on -off 


Do autora tematu :
Kolego mam identyczną instalacje w domu jak Twoja , z ta różnicą że nie mam za zaworem miezającym pompy , ten maualny mieszacz przy rozdzielaczu na bide moze zostać tylko odkręcony musi byc na maxa , ta pompa LFP do wywalenia 
Siłowniki powinny pasować do listwy od ES o ile  pamiętam jest tam funkcja wyboru NO, NC ale lepiej dopyaj 
Jesli chodzi o ustawienia zaworu , pompy itp wszystko co napisałes w pierwszym poście , masz zle i widac ze nie rozumiesz co jak sie ustawia i co z czym sie je 
Jesli chcesz aby CI to wytłumaaczyc i powiedziec jak zrobic odezwij sie priv
 

2019-12-24 08:24
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
Ziemowit napisał » 2019-12-23 21:56
co z tą temperaturą, dlaczego tak przebija?
Ostatnio było tu sporo mowione o czujniku CO, sprawdź swój, czy jest dociśnięty. Potem popraw podtrzymanie, bo to że ecoal przebije, a potem ładuje z akumulatora, to jedno, a to że podbija podtrzymaniem, to drugie.
2019-12-24 08:33
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
Podbija temperature z jednej prostej przyczyny ,  zamyka zawór 4d wyłączą pompę 
Masz zle ustawiony sterownik  , tam żadnej filozofia nie ma   trzeba tylko pare rzeczy przestawić 
2019-12-24 10:35
  gmaj22 Posty: 1507 Ostrzeżenie: 0
Z "drobiazgów" to jeszcze filtr z zaworem jest "do góry nogami" (tak, wiem ze za blisko sciany i nie dałoby się zamknać . Wajchę tez mozna przełozyć. Odpowietrznik przed pompą CO do zakręcenia - używać jedynie przy wyłączonej pompie.
2019-12-24 11:35
  leON22 Posty: 6366 Ostrzeżenie: 3
Dodatkowo zamontowałbym drugi zawór po drugiej stronie pompy lfp przed zz , a zz zamontował dalej
2019-12-28 13:20
  pawel3 Posty: 492 Ostrzeżenie: 0
Ziemowit napisał » 2019-12-23 21:56
Dzień dobry wszystkim.
Głównym problemem instalacji jest bardzo duże przebijanie temperatury zadanej kotła i powrotu (nawet o 20 stopni) oraz dogrzewanie pomieszczeń innych niż salon (wyjaśnione niżej)................

Myślałem teraz o dołożeniu listwy HB2 by rozwiązać powyższy problem, tylko czy do niej będą pasować moje siłowniki czy muszę wymienić na siłowniki NC. Ponadto, musiałbym chyba dokupić czujniki BT1 do każdego pomieszczenia (obecnie mam 3) a to znacznie podniosło by koszty. Przy takim sterowaniu, przełączyłbym pompę podłogówki do HB2 i ona była by jako pompa CO1 a obecną CO1 jako typowo mieszającą (tylko czy da się jak jest podpięta cyrkulacyjna? Bo w ustawieniach chyba jest jedna dodatkowa i do wyboru cyrkulacja lub mieszająca).
Czy takie rozwiąz


Rzeczywiście kocioł w znaczący sposób przebija temp ale w potrzymaniu.

>Musisz spróbować stopniowo wydłużać czas postoju w podtrzymaniu, oraz algorytm wygaszania kotła ustawić na tylko grzanie (choć na całe szczęście u Ciebie on chyba nie działał w podtrzymaniu).

>Można zauważyć ze w godzinach wcześnie pooranych (wieczornych też) wysoka temp kotła dość szybko spada z powodu zapewne włączenia ogrzewania podłogowego. Może warto by załączanie poszczególnych sekcji trochę przesunąć w czasie, jeżeli jest  taka możliwość. A przede wszystkim wyłączyć ten czujnik który jest w obwodzie CO1, sterujesz jednym czujnikiem cały dom " to po co ta automatyka"?. Po osiągnięciu temp w mieszkaniu zawór się zamyka a pompa wyłącza (jeszcze jakby pompa była na Nie ) niezależnie od potrzeb poszczególnych pętli.   

>Posprawdzać poprawność zamontowanych czujników bo ich wskazania są trochę zadziwiające.

> Listwa HB2 współpracuje tylko z siłownikami NC (normalnie zamkniętymi). Większość spotykanych systemów do automatyki ogrzewania podłogowego jest oparta na siłownikach NC. Takie siłowniki są  najbardziej popularne i dostępne. Mozę Twoje to również NC?.  Zresztą to że siłownik jest normalnie zamknięty to dobrze też ze względów bezpieczeństwa.

Posiadając listwę HB2 powinniśmy w każdym pomieszczeniu zamontować czujnik radiowy (można jeden i ten sam  czujnik przypisać do  każdego pokoju ale to mija sie z celem). Jedną z zalet naszego systemu jest to, że gdyby kocioł się rozgrzał do wyższych temperatur to system uruchamia awaryjnie pompy aby rozładować temp. Twój salus tego nie zrobi. Dodatkowo masz pełny monitoring systemu przez platformę






2019-12-29 23:05
  Ziemowit Posty: 7 Ostrzeżenie: 0

Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i przepraszam za tak późną odpowiedź ale okres świąteczny trzeba było poświęcić rodzinie

Idąc krok po kroku w udzielonych odpowiedziach
Podstawowy błąd, to pompy mieszacza 4D oraz podłogowego pracujące w szeregu. Są pewne warunki, kiedy tak może być, ale tutaj są nie do spełnienia. Tak naprawdę, to jeden z mieszaczy tutaj jest zbędny- typowy przykład przeinwestowania prostej instalacji.

Czy tą pompę trzeba wyrzucić, można zostawić wyłączoną czy może obydwie podpiąć pod jedno gniazdo by działały razem? Z obserwacji temperatury powrotu wynika jakby sama pompa przy listwie działała dużo słabiej, tzn. po włączeniu LFP temperatura powrotu gwałtownie spadał.


Do autora tematu :
Kolego mam identyczną instalacje w domu jak Twoja , z ta różnicą że nie mam za zaworem miezającym pompy , ten maualny mieszacz przy rozdzielaczu na bide moze zostać tylko odkręcony musi byc na maxa ,

Mieszacz na rozdzielaczu jest zawsze ma maxa


Siłowniki powinny pasować do listwy od ES o ile  pamiętam jest tam funkcja wyboru NO, NC ale lepiej dopyaj 

To już ustalone, że moje Afriso też są NC więc powinny pasować


Jesli chodzi o ustawienia zaworu , pompy itp wszystko co napisałes w pierwszym poście , masz zle i widac ze nie rozumiesz co jak sie ustawia i co z czym sie je 

Dlatego tu jestem


Ostatnio było tu sporo mowione o czujniku CO, sprawdź swój, czy jest dociśnięty.

Faktycznie docisnąłem czujnik CO tak by dotykał "dna" i temperatura wzrosła o 5,6 stopnia 



Podbija temperature z jednej prostej przyczyny ,  zamyka zawór 4d wyłączą pompę

Z jednej strony tak, bo po zamknięciu 4D momentalnie skacze temperatura powrotu przez co idzie również w górę temperatura kotła jednak temperaturę kotła przebijał już (może nie tak bardzo ale i tak sporo) sam piec przed zamontowaniem siłownika na 4d będąc nadal w trybie pracy przez jakiś czas pomimo osiągnięcia zadanej temperatury. 
Może dociśnięcie czujnika CO trochę pomoże.


Z "drobiazgów" to jeszcze filtr z zaworem jest "do góry nogami" (tak, wiem ze za blisko sciany i nie dałoby się zamknać  . Wajchę tez mozna przełozyć

Tak zamontowany filtr działa, działa gorzej, nie działa, utrudnia przepływ?


Odpowietrznik przed pompą CO do zakręcenia - używać jedynie przy wyłączonej pompie.

Już zakręcony. O ile zakręcenie tego czarnego kapturka to zakręcenie zaworu 


Dodatkowo zamontowałbym drugi zawór po drugiej stronie pompy lfp przed zz , a zz zamontował dalej 

Czy "zz" to odpowietrznik? Chodzi o to by zamiast tak jak teraz są w kolejności: odpowietrznik, zawór, pompa; to by były: zawór, pompa, zawór, odpowietrznik?

>Można zauważyć ze w godzinach wcześnie pooranych (wieczornych też) wysoka temp kotła dość szybko spada z powodu zapewne włączenia ogrzewania podłogowego. Może warto by załączanie poszczególnych sekcji trochę przesunąć w czasie, jeżeli jest  taka możliwość. A przede wszystkim wyłączyć ten czujnik który jest w obwodzie CO1, sterujesz jednym czujnikiem cały dom " to po co ta automatyka"?. Po osiągnięciu temp w mieszkaniu zawór się zamyka a pompa wyłącza (jeszcze jakby pompa była na Nie ) niezależnie od potrzeb poszczególnych pętli.

Wyłączyć czujnik CO1? Tak można, co będzie sterować pompą i 4d?
No i to właśnie jedne z głównych problemów który chciałem rozwiązać. W obecnej konfiguracji nie dało rady załączyć poszczególnych sekcji w innych godzinach bo nawet jak one otwierały się o innych godzinach to leciała w nie zimna woda bo 4d był zamknięty do czasu spadku temperatury w "głównej" sekcji z czujnikiem co1 i dopiero wtedy otwierał się 4d i wszystkie grzały jednocześnie.
To chcę rozwiązać odłączeniem obecnej listwy i sterowników niezależnych od eCoal i zastąpić je listwą HB2 uzupełnioną czujnikami BT1. Wtedy 4d powinien otwierać się i załączać pompę przy grzaniu którejkolwiek sekcji nie tylko głównej. Przynajmniej tak mi się wydaje i taką mam nadzieję. 

>Posprawdzać poprawność zamontowanych czujników bo ich wskazania są trochę zadziwiające.

Które i w jakim zakresie są zadziwiające?
dodane 2019-12-29 23:05W trakcie pisania poprzedniego postu uświadomiłem sobie że chyba jednak dodanie listwy HB2 i czujników BT1 nie za bardzo rozwiąże problem sekcji bo o ile HB2 włączy teraz pompę przy otwarciu każdej sekcji ale przecież to chyba nie ona będzie sterować 4D, który nadal zostanie zamknięty do czasu wychłodzenia sekcji z przypisanym czujnikiem CO1.
Czy ja to dobrze pojmuję? Co steruje 4D i kiedy on się otworzy?
2019-12-30 07:49
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
Pisałem Ci chcesz pomoc napisz na priv dasz dostęp do sterownika ustawie Ci git .
W innym przypadku zostanie tutaj zapisane 50 stron , kazdy wyleje swoje racje a Ty bedziesz głupszy jak byłeś
2019-12-30 10:28
  gmaj22 Posty: 1507 Ostrzeżenie: 0
Odniosę się jedynie do moich wpisów i odpowiedzi:
1/
 Podstawowy błąd, to pompy mieszacza 4D oraz podłogowego pracujące w szeregu. Są pewne warunki, kiedy tak może być, ale tutaj są nie do spełnienia. Tak naprawdę, to jeden z mieszaczy tutaj jest zbędny- typowy przykład przeinwestowania prostej instalacji.
Czy tą pompę trzeba wyrzucić, można zostawić wyłączoną czy może obydwie podpiąć pod jedno gniazdo by działały razem? Z obserwacji temperatury powrotu wynika jakby sama pompa przy listwie działała dużo słabiej, tzn. po włączeniu LFP temperatura powrotu gwałtownie spadał.

Trzeba przerobić podłączenia obiegów podłogówki i grzejnikowego wraz pompami. Wyłączanie jednej z nich nic nie da.


2/
Z "drobiazgów" to jeszcze filtr z zaworem jest "do góry nogami" (tak, wiem ze za blisko sciany i nie dałoby się zamknać  . Wajchę tez mozna przełozyć
Tak zamontowany filtr działa, działa gorzej, nie działa, utrudnia przepływ?[/i


Działa gorzej lub/i utrudnia przepływ.

3
/Odpowietrznik przed pompą CO do zakręcenia - używać jedynie przy wyłączonej pompie.
Już zakręcony. O ile zakręcenie tego czarnego kapturka to zakręcenie zaworu 

Tak, chodziło o ten czarny kapturek.


4/
 Dodatkowo zamontowałbym drugi zawór po drugiej stronie pompy lfp przed zz , a zz zamontował dalej 
Czy "zz" to odpowietrznik? Chodzi o to by zamiast tak jak teraz są w kolejności: odpowietrznik, zawór, pompa; to by były: zawór, pompa, zawór, odpowietrznik?

ZZ to zawór zwrotny. Chodzi o to, aby odpowietrznik był za pompą a nie przed.


5/ @Ameno25 - żonglowanie ustawieniami to dorażny sposób. Bez poprawy "hardware" nic tu nie wskórasz.
2019-12-30 10:51
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
"5/ @Ameno25 - żonglowanie ustawieniami to dorażny sposób. Bez poprawy "hardware" nic tu nie wskórasz"
 
Zgadza się , ale uwierz że da sie ustawić ten obecny hardware że jakoś to będzie  kulać  .

2019-12-30 12:18
  gmaj22 Posty: 1507 Ostrzeżenie: 0
Jakoś tak... Na początek niech przydławi ten zawór na zasilaniu przed pompą podłogową. Co najmniej do połowy. Pompa za mieszaczem 4D ma przepychać do obiegu podłogi bardzo niewiele. Tam ma co robić pompa podłogowa. Dodatkowo dobrze byłoby, żeby jeden grzejnik, np. w łazience odkręcił drabinkę na pełny przepływ. Wtedy coś można podziałać. Nie ma niestety zaworu zwrotnego pod zaworem kulowym powrotu podłogówki, dlatego tu może być niewielki problem. Być może konieczne będzie również przymknięcie tego zaworu do połowy.
2020-01-03 20:22
  Ziemowit Posty: 7 Ostrzeżenie: 0
gmaj22 napisał » 2019-12-30 12:18
Na początek niech przydławi ten zawór na zasilaniu przed pompą podłogową. Co najmniej do połowy.(...) Być może konieczne będzie również przymknięcie tego zaworu do połowy.



To ma być przymknięty? W poprzednich postach pisane było żeby był otwarty maksymalnie/


Czy jeżeli z typu obiegu CO1 usunę w ustawieniach 4D i zostawię tylko pompa + regulator a 4d zostawię w ustawieniach zabezpieczenia powrotu to przestanie mi 4d zamykać się do 0 i pozwoli dogrzać resztę pomieszczeń?


Czy da się ustawić tak by pompa odpalała się przy spadku temperatury na którymkolwiek czujniku BT2 czy włącza się tylko przy spadku na czujniku ustawionym jak czujnik w CO1?
2020-01-03 21:11
  gmaj22 Posty: 1507 Ostrzeżenie: 0
Jeśli mają pracować obie pompy to musi być przymknięty. To dorażny sposób, który nie zastąpi prawidłowo wykonanej instalacji. Masz termostaty na grzejnikach, to ustaw na kotle co najmniej 65 C, z zaworu 4D ściągnij siłownik i ustaw go ręcznie tak, aby za mieszaczem szło 48-50 C.
Pierwsza stronaPoprzednia strona1 / 2Następna stronaOstatnia strona
Użytkownicy online: Paladyn164, Piec-8, SzyMat