Forum eCoal.pl v3.5 OEPM 26kW - projekt instalacji i możliwość podłączenia pomp/zawru mieszającego Subskrybuj | ||||
Pierwsza stronaPoprzednia strona1 / 3Następna stronaOstatnia strona | ||||
|
||||
konto usunięte
![]() |
Witam serdecznie, Niedawno zakupiłem kocioł Ogniwo Eko Plus M 26kW i powoli planuje sobie jego podłączenie. Czy przy jego sterowniku można podłączyć / ustawić tak aby odpowiednio pracowały: - pompa na zasilaniu (to jest oczywiste) - zawór 3D abym mógł utrzymywać odpowiednią temp na kotle (czy do tego kotła można podłączyć jedynie 4D? W) - pompa w obiegu kotłowym do ochrony powrotu (to chyba też do zrobienia) - moje wątpliwości budzi kwestia tego, że chciałbym zasilać niezależnie dwa bojlery - jedna pompa cwu obsługiwana jest na pewno ale czy uda się do tego wszystkiego podłączyć jeszcze jedną pompę na drugi zbiornik? Załączam grafikę jak by to miało wyglądać. Pomijam kwestię czy jest to układ otwarty czy nie - być może będzie zamknięty. ![]() Pytanie dodatkowe. Czy w takiej konfiguracji ma sens wstawienie zaworu 4d zamiast 3d. Cena taka sama ale czy ma to sens skoro o ochronę powrotu ma dbać pompa? Z góry dziękuje za informację. |
|||
|
||||
MONAT
![]() |
Szczerze? To moim zdaniem chcesz sobie skomplikować na siłe instalację , ja bym połączył bojlery w szereg przeciwbieżnie w stosunku do punktu rozbioru CWU traktując je w ten sposób jako jeden , stosując tylko jedną pompę CWU , która zapewniała by również ochronę powrotu , zawory 3d,4d to moim zdaniem przerost formy nad treścią ,# OEPM 26 kW więc masz do ogrzanie ze 400-500 m2, albo dużo małych pomieszczeń albo kilka większych ,w jednym i drugim przypadku najlepsze jest lokalne sterowanie temperaturą w pomieszczeniach tj. głowice termostatyczne na kaloryferach. No... chyba że masz podłogówkę.
PS. schemat trochę skopany , chodzi o tę pompę przy kotle, w złym kierunku i nie w tym obiegu. Ale to tylko moje skromne zdanie , są mądrzejsi na tym forum |
|||
|
||||
konto usunięte
![]() |
"ja bym połączył bojlery w szereg przeciwbieżnie w stosunku do punktu rozbioru CWU traktując je w ten sposób jako jeden , stosując tylko jedną pompę CWU , która zapewniała by również ochronę powrotu"
Mógłbyś mi rozrysować jak by to miało wyglądać? Tym bardziej w jaki sposób miałoby to pełnić funkcję ochrony powrotu? Mam starą instalacje na grubych rurach więc bez sensu je grzać. Tylko zawór 3D pozwoli mi trzymać temperaturę na kotle a dalej puścić tyle ile potrzeba. Termostaty póki co będą najzwyklejsze do kręcenia łapami. Może za rok czy dwa zmienię na sterowane radiowo. Podłogówki nie mam. Dom dwurodzinny, 150m + 130m piwnic. Skoro pompa ma dogrzewać powrót to chyba w inną stronę być nie może? No i jest na krótkim obiegu czyli chyba tam gdzie powinna. |
|||
|
||||
MONAT
![]() |
||||
|
||||
konto usunięte
![]() |
Takie rozwiązanie przy tym co mam aktualnie to więcej komplikacji niż bym to robił w ten sposób, który załączyłem
![]() ![]() Ciężko stwierdzić, czy będzie stabilniejszy czy też nie ale na pewno będą większe straty jeśli będę bez sensu grzał tyle litrów wody. Radiowe nie koniecznie działają tak samo bo z tego co się orientuje ustala się zadaną temperaturę na konkretną godzinę i taka temperatura ma być w pomieszczeniu. Zwykłe po prostu zaczną grzać mocniej o zadanej godzinie i powoli w pokoju zacznie się rozgrzewać. Poza tym czujnik temperatury na termostacie zamocowanym do grzejnika to jedno wielkie przekłamanie temperatury w pomieszczeniu. Nie mniej jednak wiem że to bajer dlatego też póki co o tym nie myślę bo i tak nie ma kasy ![]() Do tej pory miałem kocioł zasypowy 21 kw mocy nominalnej czyli praktycznie moc max taka sama i przewymiarowany nie był ![]() ![]() ![]() |
|||
|
||||
simko1
![]() |
Marcin, metraż ogrzewane powierzchni to tylko jedna wyjściowa do wyliczenia tego jakiej mocy ma być kocioł.
Do tego dochodzi - ocieplenie lub brak rodzaj wentylacji kubatura tem. utrzymywana w pomieszczniach itd. itd. |
|||
|
||||
karoka65
![]() |
Nic jak tylko życzyć dalszych sukcesów podczas użytkowania i palenia ze 100-tu procentową sprawnością
![]() Przyjdzie się Marcinie zderzyć z rzeczywistością, na razie to kocioł stoi jeszcze chyba na pelacie i wszystko jest takie piękne i z taką lekkością pisze się na forum ![]() |
|||
|
||||
konto usunięte
![]() |
W tej kwestii mogę jedynie patrzeć na teorię jak wygląda moc przy maks i min a jest to niecałe 2% różnicy, czyli żadne. A 7,6kW mojego domu nie wygrzeje chyba że wszystkie okna zamuruje
![]() ![]() Szkoda, tylko że odpowiedzi nie mają wiele wspólnego z moim pytaniem ![]() |
|||
|
||||
karoka65
![]() |
Bo najpierw niby pytasz a później okazuje się że wszystko wiesz, ba wiesz lepiej
![]() Czekam na następną zimę ![]() Większość ludzi Marcinie traktuje to tak że jak się pali i jest ciepło to wszystko gra. Drugi nad tym "pięknym" spalaniem załamałby ręce. Taka mała różnica. Przy mocy minimalnej 7,6 powinieneś spalać około 40kg/dobę, przy maks 26 około 130kg. Ja Ci napisze tyle że jak przyjdzie Ci spalić więcej jak jakieś 75 będziesz tu stałym gościem a jeśli kupisz jakiś "cud" groszek o wysokiej RI to i przy 30 do 40 szybko wzrośnie Ci liczba napisanych postów. Czego oczywiście Ci nie życzę ![]() |
|||
|
||||
MONAT
![]() |
Pompa kotłowa jest OK na schemacie , zle popatrzyłem
dodane 2018-03-22 16:50Ja miałem śmieciucha 25 kW mocy nominalnej czyli ok 30 kW Maksymalnej , na ciepłowłaściwe.pl wyszło mi ok 20kW i taki wziąłem , a teraz żałuję że nie wziąłem 10kW , tylko przez 2 dni w styczniu ubiegłego roku jak paliłem w fullauto wyciągnął 10 kW . W tym sezonie palę na grupowym i nie przekroczył 8 kW.Nie twierdzę że jest zły , jest zaje...ty, jestem z niego mega zadowolony , tylko... można było wziąć mniejszy. Na cieplowlasciwe wyszło ci 16 kW , wziąłeś 26 kW , no to powodzenia życzę , tutaj akurat zgodzę sie z karoka65. Na niektórych grzejnikach mam termostaty elektroniczne programowane kupione bodajże w biedronce po 50 zeta a i tak pracują w trybie manualnym bo młodym za gorąco starszym za zimno i kręcą w te i we wte |
|||
|
||||
gmaj22
![]() |
Jeśli na cieplowlasciwe.pl wyszło 16 kW to trzeba czytać do końca to, co tam jest napisane. Jestem niemal pewien, że w takim przypadku zalecają kocioł podajnikowy maksymalnie 12 kW. Miałowy palony od góry byłby co najmnej dwa razy większy.
|
|||
|
||||
konto usunięte
![]() |
W tej kwestii nie jestem alfą i omegą dlatego się podpytuje bo nie wiem
![]() ![]() Na tej stronie w kotłach użytkowników widać zarówno 26kw jak i 20 kw. Widać również poprzednie Ogniwa 25kw (które są przecież mocniejsze od OEPM26). Takie spalania o jakim piszesz nigdzie nie widać... Są 26kw gdzie spalanie nie przekracza 25kg na dobę (są też i 18kg na dobę) są również takie, gdzie spalanie to średnio ponad 40kg na dobę. 60kg na dobę widziałem przy grzaniu 400 metrów. To samo tyczy się 20kw, widziałem nawet taki który spala średnio 50kg. Więc w to zupełnie nie wnikam wyjdzie w praniu - dom domowi nie równy to samo z instalacją. Wszyscy dookoła o których wiem, że przerzucili się ze starych pieców węglowych zasypowych na ekogroszek z podajnikiem (zmiana na podobną moc) spalają mniej. Ja mniej nie potrzebuje, tyle samo będzie optymalnie byle nie było trzeba co chwile do kotłowni schodzić. Więc jeśli chodzi o to spalanie to nie sądzę, żebym był wyjątkiem i zaczął spalać kilkakrotnie więcej opału niż aktualnie - kocioł tej samej mocy, i pewnie sprawniejszy o jakieś 20% niż ten dziesięcioletni. Przy 160 metrach OEP25kw, temp pomieszczeń 22-23 stopnie, spalanie około 2 ton ekogroszku w sezonie zimowym i tak o 4 lat (fakt, że w pierwszym roku użytkowania było tonę więcej, kwestia opanowania pieca). Nie wiem czy pracuje z mocą minimalną, czy maksymalną ale do 130kg trochę brakuje ![]() dodane 2018-03-22 17:56Strony cieplowlasiwe.pl nie znałem ale jeszcze bardziej uświadomiła mnie o poprawnym wyborze. Maksymalna moc grzewcza dla mojego domu wyszła 20,6kw. Poniżej informacja, że potrzebuję kocioł mocy nominalnej 24 kw przy kotle podajnikowym (bez cwu bo tego nie zaznaczyłem). Tak więc kolejna rzecz, która wskazuje na to, że ciągle nie widzę tego przewymiarowania... Można powiedzieć, że moc jest dopasowana idealnie. Teoretyczne przeliczniki, domy znajomych, sąsiadów... Przy tym wszystkim nigdy bym się nie zdecydował na mniejszy kocioł ![]() Co więcej kiedy wybieram piwnice (bo tak to się u mnie zwie) na schemacie widać, że są one pod poziomem gruntu. U mnie są na tym samym poziomie czyli w teorii aby odpowiadało to schematowi muszę zaznaczyć dom jednopiętrowy. I to zapotrzebowanie na ciepło podnosi się o 2kw (ale to pomijam bo okna też liczyłem mniej więcej więc i sądzę, że mogłem delikatnie przesadzić). |
|||
|
||||
MONAT
![]() |
Może jeszcze raz,
1. pompa na zasilaniu , to oczywiste 2.jak pompa kotłowa to 3d zbędny 3.w którymś poście napisałeś dwurodzinny , podejrzewam więc że każda rodzina ma swój zasobnik CWU, wtedy tak jak ci odpisali z Ogniwa , jeden obieg z CWU drugi CO2. Pytanie dodatkowe , patrz pkt.2 ![]() |
|||
|
||||
gmaj22
![]() |
Ad2: jedno z drugim nie ma nic wspólnego ani wzajemnie sie nie wyklucza. Tutaj pompa kotłowa jest do ochrony powrotu, zas 3D - do obnizenia temperatury w obiegu za mieszaczem. Brak zaworu zwrotnego na powrocie z mieszacza.
|
|||
|
||||
MONAT
![]() |
ale ma termostaty,to po co jeszcze obniżać temperaturę na zasilaniu kaloryferów , załóżmy z 55*C do 40*C ,to ile będzie na powrocie 20*C? Najprostsze instalacje są najlepsze
|
|||
|
||||
konto usunięte
![]() |
"2.jak pompa kotłowa to 3d zbędny"
A co ma jedno do drugiego? Zawór 3D pozwoli mi trzymać temperaturę na kotle. Pompa będzie dbała o temperaturę powrotu. Jedno i drugie jest od siebie niezależne. Zastanawiam się nad zaworem 4D, tylko czy jest sens go montować kiedy o powrót dba pompa. Cena identyczna, tylko czy przyniesie to jakąkolwiek korzyść? Prostszej od mojej aktualnej nie ma... grawitacja na wszystko, żadnej pompy. Najlepsze to nie jest na pewno. Przy aktualnym piecu dodanie pompy oraz wymiennika do komina pozwoliłaby pewnie oszczędzić na opale pomimo tego, że byłoby to bardziej skomplikowane ![]() gmaj22 wyjąłeś mi to z ust ![]() MONAT jaki jest sens, żebym na rury puszczał temperaturę 60-65 stopni i tłumił ją dopiero na grzejnikach? Wolę mieć ciągłą letnią temperaturę na grzejnikach niż zimne grzejniki kiedy zawór całkowicie się zamknie. Na powrocie będę miał max 5 stopni mniej właśnie dzięki pompie. Zastanawiałem się czy zawór 4D nie załatwi tematu... Ale jak coś jest do wszystkiego...4D albo dba o zasilanie albo o powrót, jednego i drugiego w jednym czasie nie zrobi... Jeśli chodzi o moc kotła jest jeden dosyć istotny czynnik/parametr... Wystarczy, że zaznaczę że dach jest ocieplony styropianem 20 cm i moc potrzebnego kotła spada z 24kw na 12kw... I w takim wypadku byłbym się w stanie z Wami zgodzić co do mocy kotła i pewnie celowałbym w 14kw... Z tego co się orientuje w kwestii dachu żadnego ocieplenia nie ma... Tak więc na przyszłość przed kolejną wymianą kotła na pewno warto zainwestować w styropape. Coś mi się o uszy obiło że w dachu są jakieś kanały i tańszą opcją będzie "wpuszczenie w nie czegoś" ale jaki to będzie miało wpływ na realne docieplenie i czy ma to sens to nie wiem. dodane 2018-03-23 01:06gmaj22 wspomniałeś "Brak zaworu zwrotnego na powrocie z mieszacza." O co chodzi? ![]() |
|||
|
||||
pablo
![]() |
marcinp1984 : z Tobą rozmawiać to jest na zasadzie "wszystkie okna w domu otwarte i dalej wolno działa". |
|||
|
||||
gmaj22
![]() |
||||
|
||||
konto usunięte
![]() |
pablo bardziej konstruktywnej wypowiedzi dawno nie słyszałem
![]() ![]() ![]() gmaj22 a można wiedzieć czemu właśnie tak? ![]() |
|||
|
||||
pablo
![]() |
jak masz dom 160 metrów i piec ope25 Kw
![]() ![]() |
|||
Pierwsza stronaPoprzednia strona1 / 3Następna stronaOstatnia strona | ||||