Od dnia 16.10.2024 zostały wyłączone stacjonarne numery telefonów. Zapraszamy do kontaktu pod numerem: 574 443 555.
Forum  eCoal.pl v3.5  OEPM 26kW - projekt instalacji i możliwość podłączenia pomp/zawru mieszającego Subskrybuj
Pierwsza stronaPoprzednia strona1 / 3Następna stronaOstatnia strona
2018-03-20 15:07
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0

Witam serdecznie,


Niedawno zakupiłem kocioł Ogniwo
Eko Plus M 26kW i powoli planuje sobie jego podłączenie. Czy przy jego
sterowniku można podłączyć / ustawić tak aby odpowiednio pracowały:

- pompa na zasilaniu (to jest oczywiste)
- zawór 3D abym mógł utrzymywać odpowiednią temp na kotle (czy do tego kotła można podłączyć jedynie 4D? W)
- pompa w obiegu kotłowym do ochrony powrotu (to chyba też do zrobienia)
- moje wątpliwości budzi kwestia tego, że chciałbym zasilać niezależnie
dwa bojlery - jedna pompa cwu obsługiwana jest na pewno ale czy uda się
do tego wszystkiego podłączyć jeszcze jedną pompę na drugi zbiornik?

Załączam grafikę jak by to miało wyglądać. Pomijam kwestię czy jest to układ otwarty czy nie - być może będzie zamknięty.


Pytanie dodatkowe. Czy w takiej konfiguracji ma sens wstawienie zaworu 4d zamiast 3d. Cena taka sama ale czy ma to sens skoro o ochronę powrotu ma dbać pompa?

Z góry dziękuje za informację.
2018-03-21 22:22
  MONAT Posty: 101 Ostrzeżenie: 0
Szczerze?  To moim zdaniem chcesz sobie skomplikować na siłe instalację , ja bym połączył bojlery w szereg przeciwbieżnie w stosunku do punktu rozbioru CWU traktując je w ten sposób jako jeden , stosując tylko jedną pompę CWU  , która zapewniała by również ochronę powrotu , zawory 3d,4d to moim zdaniem przerost formy nad treścią  ,# OEPM 26 kW więc masz do ogrzanie ze 400-500 m2, albo dużo małych pomieszczeń albo kilka większych ,w jednym i drugim przypadku najlepsze jest lokalne sterowanie temperaturą w pomieszczeniach tj. głowice termostatyczne na kaloryferach. No... chyba że masz podłogówkę.
 PS. schemat trochę skopany , chodzi o tę pompę przy kotle, w złym kierunku i nie w tym obiegu. Ale to tylko moje skromne zdanie , są mądrzejsi na tym forum

2018-03-22 00:41
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
"ja bym połączył bojlery w szereg przeciwbieżnie w stosunku do punktu rozbioru CWU traktując je w ten sposób jako jeden , stosując tylko jedną pompę CWU  , która zapewniała by również ochronę powrotu"

Mógłbyś mi rozrysować jak by to miało wyglądać? Tym bardziej w jaki sposób miałoby to pełnić funkcję ochrony powrotu?

Mam starą instalacje na grubych rurach więc bez sensu je grzać. Tylko zawór 3D pozwoli mi trzymać temperaturę na kotle a dalej puścić tyle ile potrzeba. Termostaty póki co będą najzwyklejsze do kręcenia łapami. Może za rok czy dwa zmienię na sterowane radiowo. Podłogówki nie mam. Dom dwurodzinny, 150m + 130m piwnic.

Skoro pompa ma dogrzewać powrót to chyba w inną stronę być nie może? No i jest na krótkim obiegu czyli chyba tam gdzie powinna.
2018-03-22 06:33
  MONAT Posty: 101 Ostrzeżenie: 0


1.Chodziło mi o taki układ, 2. grube 2" rury CO ? , Moim zdaniem nie przeszkadza  bo jak się kocioł rozbuja to układ będzie stabilniejszy ,  3.termostaty radiowe ? Hmm. , szkoda kasy , kosztują 6-7 x drożej niż zwykła głowica a robią to samo. Kocioł 2x przewymiarowany moim zdaniem , nie narobi się
2018-03-22 10:21
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
Takie rozwiązanie przy tym co mam aktualnie to więcej komplikacji niż bym to robił w ten sposób, który załączyłem Pierwszą złą rzeczą jest chyba bezsensowne mielenie 150 bądź 300 litrów wody kiedy jest to niepotrzebne. No i ciężko tu mówić o jakiejkolwiek ochronie powrotu
Ciężko stwierdzić, czy będzie stabilniejszy czy też nie ale na pewno będą większe straty jeśli będę bez sensu grzał tyle litrów wody. Radiowe nie koniecznie działają tak samo bo z tego co się orientuje ustala się zadaną temperaturę na konkretną godzinę i taka temperatura ma być w pomieszczeniu. Zwykłe po prostu zaczną grzać mocniej o zadanej godzinie i powoli w pokoju zacznie się rozgrzewać. Poza tym czujnik temperatury na termostacie zamocowanym do grzejnika to jedno wielkie przekłamanie temperatury w pomieszczeniu. Nie mniej jednak wiem że to bajer dlatego też póki co o tym nie myślę bo i tak nie ma kasy
Do tej pory miałem kocioł zasypowy 21 kw mocy nominalnej czyli praktycznie moc max taka sama i przewymiarowany nie był Jak ,wiadomo moc nominalna tego Ogniwa to około 18-20KW a minimalna, przy której pracuje na 100% swojej sprawności to 7,6kW. Więc z całą pewnością mogę stwierdzić, że przewymiarowany nie jest Te kotły dosyć ciężko przewymiarować ze względu na duży zakres pracy. Myślałem o 20kW z tm, że nie widziałem sensu jego zakupu biorąc pod uwagę, że 26kW znalazłem w lepszej cenie. Zresztą czytałem o przypadkach gdzie w domu, który miał niecałe 400 metrów Ogniwo 26kW sobie niestety nie poradziło być możne na stosunkowo małą pojemność wodną... Znajomy przy domku 160 metrowym ma OEP 25kW i również pracuje bardzo poprawnie i żadne przewymiarowanie nie występuje
2018-03-22 10:58
  simko1 Posty: 422 Ostrzeżenie: 0
Marcin, metraż ogrzewane powierzchni to tylko jedna wyjściowa do wyliczenia tego jakiej mocy ma być kocioł.
Do tego dochodzi - ocieplenie lub brak rodzaj wentylacji kubatura tem. utrzymywana w pomieszczniach itd. itd.
2018-03-22 11:13
  karoka65 Posty: 2036 Ostrzeżenie: 1 Karoka-EKO
Nic jak tylko życzyć dalszych sukcesów podczas użytkowania i palenia ze 100-tu procentową sprawnością
Przyjdzie się Marcinie zderzyć z rzeczywistością, na razie to kocioł stoi jeszcze chyba na pelacie i wszystko jest takie piękne i z taką lekkością pisze się na forum
2018-03-22 13:54
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
W tej kwestii mogę jedynie patrzeć na teorię jak wygląda moc przy maks i min a jest to niecałe 2% różnicy, czyli żadne. A 7,6kW mojego domu nie wygrzeje chyba że wszystkie okna zamuruje  Zdaje sobie sprawę, że wiele czynników ma na to wpływ. 10 lat miałem piec 21kw, od 4 lat dom ocieplony. Spalanie spadło, temp na piecu utrzymywana jest niższa, wszystko spala się poprawnie. Temp w domu 22-24 stopnie w zależności od widzimisię. Nie widzę problemu "za dużego" kotła. Licząc na kalkulatorach, które są dostępne średnio wychodziło mi, że potrzebuję kocioł 16kW (mocy nominalnej) nie licząc bojlerów. Do tego dokładam grzejniki w dwóch pomieszczeniach, w przyszłości może pociągnę do garażu co by akumulator miał zimą lżej. Jak wspomniałem mam znajomego (nie jednego) który używa kotła OEP 25kW (a to jest przecież moc nominalna czyli w teorii większy od OEPM) - dom o prawie połowę mniejszy, nowe budownictwo o wiele mniejsze zapotrzebowanie na ciepło i problemów nie widać. Wszystko spala się pięknie.  OEPM 20kW stare budownictwo ale wymienione wszystkie rury, dom 80m2 problemu również nie ma. Sugeruje się doświadczeniem innych a nie własnym widzimisię i to jest dla mnie najlepsze potwierdzenie dlatego też pisze mi się z łatwością To nie są kotły zasypowe, które łatwo można przewymiarować.
Szkoda, tylko że odpowiedzi nie mają wiele wspólnego z moim pytaniem
2018-03-22 15:04
  karoka65 Posty: 2036 Ostrzeżenie: 1 Karoka-EKO
Bo najpierw niby pytasz a później okazuje się że wszystko wiesz, ba wiesz lepiej
Czekam na następną zimę znaczy się jak zaczniesz już użytkować.
Większość ludzi Marcinie traktuje to tak że jak się pali i jest ciepło to wszystko gra.
Drugi nad tym "pięknym" spalaniem załamałby ręce.
Taka mała różnica.

Przy mocy minimalnej 7,6 powinieneś spalać około 40kg/dobę, przy maks 26 około 130kg.
Ja Ci napisze tyle że jak przyjdzie Ci spalić więcej jak jakieś 75 będziesz tu stałym gościem a jeśli kupisz jakiś "cud" groszek o wysokiej RI to i przy 30 do 40 szybko wzrośnie Ci liczba napisanych postów.
Czego oczywiście Ci nie życzę

2018-03-22 16:50
  MONAT Posty: 101 Ostrzeżenie: 0
Pompa kotłowa jest OK na schemacie , zle popatrzyłem

dodane 2018-03-22 16:50Ja miałem śmieciucha 25 kW mocy nominalnej czyli ok 30 kW Maksymalnej  , na ciepłowłaściwe.pl wyszło mi ok 20kW i taki wziąłem , a teraz żałuję że nie wziąłem 10kW , tylko przez 2 dni w styczniu ubiegłego roku jak paliłem w fullauto wyciągnął 10 kW . W tym sezonie palę na grupowym i nie przekroczył 8 kW.Nie twierdzę że jest zły , jest zaje...ty, jestem z niego mega zadowolony , tylko... można było wziąć mniejszy.
Na cieplowlasciwe wyszło ci 16 kW , wziąłeś 26 kW , no to powodzenia życzę , tutaj akurat zgodzę sie z karoka65.
Na niektórych grzejnikach mam termostaty elektroniczne programowane kupione bodajże w biedronce po 50 zeta a i tak pracują w trybie manualnym bo młodym za gorąco starszym za zimno i kręcą w te i we wte
2018-03-22 17:02
  gmaj22 Posty: 1507 Ostrzeżenie: 0
Jeśli na cieplowlasciwe.pl wyszło 16 kW to trzeba czytać do końca to, co tam jest napisane. Jestem niemal pewien, że w takim przypadku zalecają kocioł podajnikowy maksymalnie 12 kW.  Miałowy palony od góry byłby co najmnej dwa razy większy.
2018-03-22 17:56
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
W tej kwestii nie jestem alfą i omegą dlatego się podpytuje bo nie wiem Ale pytanie nie dotyczyło mocy kotła Dzwoniłem dzisiaj do serwisu sterowników bo polecono mi się z nimi skontaktować i wiem tyle, że drugi bojler mogę co najwyżej podłączyć pod drugi obieg co, czujnik zewnętrzny założyć gdzieś przy bojlerze i skalibrować go aby oszukać sterownik. Innej opcji nie ma.
Na tej stronie w kotłach użytkowników widać zarówno 26kw jak i 20 kw. Widać również poprzednie Ogniwa 25kw (które są przecież mocniejsze od OEPM26). Takie spalania o jakim piszesz nigdzie nie widać... Są 26kw gdzie spalanie nie przekracza 25kg na dobę (są też i 18kg na dobę) są również takie, gdzie spalanie to średnio ponad 40kg na dobę. 60kg na dobę widziałem przy grzaniu 400 metrów. To samo tyczy się 20kw, widziałem nawet taki który spala średnio 50kg. Więc w to zupełnie nie wnikam wyjdzie w praniu - dom domowi nie równy to samo z instalacją. Wszyscy dookoła o których wiem, że przerzucili się ze starych pieców węglowych zasypowych na ekogroszek z podajnikiem (zmiana na podobną moc)  spalają mniej. Ja mniej nie potrzebuje, tyle samo będzie optymalnie byle nie było trzeba co chwile do kotłowni schodzić. Więc jeśli chodzi o to spalanie to nie sądzę, żebym był wyjątkiem i zaczął spalać kilkakrotnie więcej opału niż aktualnie  - kocioł tej samej mocy, i pewnie sprawniejszy o jakieś 20% niż ten dziesięcioletni.  Przy 160 metrach OEP25kw, temp pomieszczeń 22-23 stopnie, spalanie około 2 ton ekogroszku w sezonie zimowym i tak o 4 lat (fakt, że w pierwszym roku użytkowania było tonę więcej, kwestia opanowania pieca). Nie wiem czy pracuje z mocą minimalną, czy maksymalną ale do 130kg trochę brakuje

dodane 2018-03-22 17:56Strony cieplowlasiwe.pl nie znałem ale jeszcze bardziej uświadomiła mnie o poprawnym wyborze. Maksymalna moc grzewcza dla mojego domu wyszła 20,6kw. Poniżej informacja, że potrzebuję kocioł mocy nominalnej 24 kw przy kotle podajnikowym (bez cwu bo tego nie zaznaczyłem). Tak więc kolejna rzecz, która wskazuje na to, że ciągle nie widzę tego przewymiarowania... Można powiedzieć, że moc jest dopasowana idealnie. Teoretyczne przeliczniki, domy znajomych, sąsiadów... Przy tym wszystkim nigdy bym się nie zdecydował na mniejszy kocioł
Co więcej kiedy wybieram piwnice (bo tak to się u mnie zwie) na schemacie widać, że są one pod poziomem gruntu. U mnie są na tym samym poziomie czyli w teorii aby odpowiadało to schematowi muszę zaznaczyć dom jednopiętrowy. I to zapotrzebowanie na ciepło podnosi się o 2kw (ale to pomijam bo okna też liczyłem mniej więcej więc i sądzę, że mogłem delikatnie przesadzić).
2018-03-22 21:39
  MONAT Posty: 101 Ostrzeżenie: 0
Może jeszcze raz,
1. pompa na zasilaniu , to oczywiste
2.jak pompa kotłowa to 3d zbędny
3.w którymś poście napisałeś dwurodzinny , podejrzewam więc że każda rodzina ma swój zasobnik CWU, wtedy tak jak ci odpisali z Ogniwa , jeden obieg z CWU drugi CO2.
Pytanie dodatkowe , patrz pkt.2
2018-03-22 21:44
  gmaj22 Posty: 1507 Ostrzeżenie: 0
Ad2: jedno z drugim nie ma nic wspólnego ani wzajemnie sie nie wyklucza. Tutaj pompa kotłowa jest do ochrony powrotu, zas 3D - do obnizenia temperatury w obiegu za mieszaczem. Brak zaworu zwrotnego na powrocie z mieszacza.
2018-03-22 22:28
  MONAT Posty: 101 Ostrzeżenie: 0
ale ma termostaty,to po co jeszcze obniżać temperaturę na zasilaniu kaloryferów , załóżmy z 55*C do 40*C ,to ile będzie na powrocie 20*C? Najprostsze instalacje są najlepsze
2018-03-23 01:06
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
"2.jak pompa kotłowa to 3d zbędny"
A co ma jedno do drugiego? Zawór 3D pozwoli mi trzymać temperaturę na kotle. Pompa będzie dbała o temperaturę powrotu. Jedno i drugie jest od siebie niezależne. Zastanawiam się nad zaworem 4D, tylko czy jest sens go montować kiedy o powrót dba pompa. Cena identyczna, tylko czy przyniesie to jakąkolwiek korzyść? Prostszej od mojej aktualnej nie ma... grawitacja na wszystko, żadnej pompy. Najlepsze to nie jest na pewno. Przy aktualnym piecu dodanie pompy oraz wymiennika do komina pozwoliłaby pewnie oszczędzić na opale pomimo tego, że byłoby to bardziej skomplikowane

gmaj22 wyjąłeś mi to z ust

MONAT jaki jest sens, żebym na rury puszczał temperaturę 60-65 stopni i tłumił ją dopiero na grzejnikach? Wolę mieć ciągłą letnią temperaturę na grzejnikach niż zimne grzejniki kiedy zawór całkowicie się zamknie. Na powrocie będę miał max 5 stopni mniej właśnie dzięki pompie. Zastanawiałem się czy zawór 4D nie załatwi tematu... Ale jak coś jest do wszystkiego...4D albo dba o zasilanie albo o powrót, jednego i drugiego w jednym czasie nie zrobi...

Jeśli chodzi o moc kotła jest jeden dosyć istotny czynnik/parametr... Wystarczy, że zaznaczę że dach jest ocieplony styropianem 20 cm i moc potrzebnego kotła spada z 24kw na 12kw... I w takim wypadku byłbym się w stanie z Wami zgodzić co do mocy kotła i pewnie celowałbym w 14kw...  Z tego co się orientuje w kwestii dachu żadnego ocieplenia nie ma... Tak więc na przyszłość przed kolejną wymianą kotła na pewno warto zainwestować w styropape. Coś mi się o uszy obiło że w dachu są jakieś kanały i tańszą opcją będzie "wpuszczenie w nie czegoś" ale jaki to będzie miało wpływ na realne docieplenie i czy ma to sens to nie wiem.

dodane 2018-03-23 01:06gmaj22 wspomniałeś "Brak zaworu zwrotnego na powrocie z mieszacza." O co chodzi? Wiem, że za każdą pompą ma być zawór zwrotny. Przy zaworze 3D też gdzieś być powinien?
2018-03-23 19:35
  pablo Posty: 307 Ostrzeżenie: 0

  marcinp1984 : z Tobą rozmawiać  to jest na zasadzie "wszystkie okna w domu otwarte i dalej wolno działa".
2018-03-23 20:33
  gmaj22 Posty: 1507 Ostrzeżenie: 0
W obiegu z mieszaczem 3D zawór zwrotny nie dajemy za pompą - a na powrocie tam, gdzie wskazuje strzałka.

2018-03-23 21:05
  konto usunięte Posty: 7174 Ostrzeżenie: 0
pablo bardziej konstruktywnej wypowiedzi dawno nie słyszałem Ja zadałem konkretne pytanie bo oczekiwałem na nie odpowiedzi O moc pieca się nie pytałem bo dobrałem go dokładnie tak jak chciałem kierując się doświadczeniem osób które znam i które posiadają oep25 bądź oepm26kw a mają mniejsze domy od mojego i bardzo sobie chwalą ich pracę i ekonomiczność. Gdyby nie to pewnie szukał bym podpowiedzi na forum, być może kupił był kocił nr mniejszy i być może byłbym zadowolony. Mogę gdybać ale to nie ma żadnego sensu

gmaj22 a można wiedzieć czemu właśnie tak? W czym to pomaga? Na jakimś innym forum od razu usłyszałem, że za każdą pompą koniecznie zawór zwrotny a schemat wrzuciłem taki sam. A ma znaczenie to, czy powrót z cwu będzie wpięty przed rurą, która będzie doprowadzała wychłodzoną wodę do mieszacza, czy za nią tak jak jest to na schemacie (choć to akurat przypadek że tak wyszedł projekt)
2018-03-23 21:38
  pablo Posty: 307 Ostrzeżenie: 0
jak masz dom 160 metrów i piec ope25 Kw to bardzo trafy wybór)) do zobaczenia w przyszłym roku na tym forum;]
Pierwsza stronaPoprzednia strona1 / 3Następna stronaOstatnia strona
Użytkownicy online: ADI2024, CzornyGG, jollo93, krzych0072, Martines, ogien, olenka07, oxalis3, Piluki91, Rafal17