| Forum eCoal.pl v3.5 / v4.0 OEPM 26kW - projekt instalacji i możliwość podłączenia pomp/zawru mieszającego Subskrybuj | ||||
| Pierwsza stronaPoprzednia strona2 / 3Następna stronaOstatnia strona | ||||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
Pablo... znajomy, który ma 160 metrów ma oep25 kw spala 2 tony w sezonie zimowym od 4 lat... w tym nawet tyle nie spali bo zima była cienka. Na forum pomocy nie szukał i nie szuka. Pierwszy sezon był gorszy ale metodą prób i błędów piec sobie ustawił. Ja mam około 260 metrów i oepm26kw. Zastanawiam się po co w ogóle piszesz skoro nie czytasz tego co było wcześniej... Widocznie się nudzisz i lubisz pisać bez sensu. Twoi poprzednicy przynajmniej zaznajomili się z tematem i próbują coś wyjaśnić co mnie nie dziwi bo np. kolegę karoka widziałem nie na jednym forum i zawsze każdemu stara się pomóc.
|
|||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
Pablo ma rację, pojechałeś z mocą. Zasypowiec danej mocy, nie przekłada się 1:1 z automatem. Ale akurat OEP M może Ci dobrze pracować, bo nie osiąga mocy nominalnej bez dynamitu.
|
|||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
Aktualny kocioł który mam ma 21kw mocy nominalnej czyli około 27 maksymalnej i problemów nie widzę. Stare grzejniki, brak termostatów albo wszędzie jest gorąco i tak przeważnie jest albo wszędzie jest chłodno - to też nie przekłada się na ekonomiczne spalanie. Aktualnie grzeję tylko jeden bojler a teraz chcę podłączyć drugi + dołożyć parę żeberek w miejscu w którym do tej pory nie było. OEPM26 kw moc nominalną ma mniejszą. Liczę koło 20kw aczkolwiek w kilku źródłach było info, że dla tego kotła powinno się liczyć około 18-19 kw mocy nominalnej. Przewagą do zasypowca jest zakres na jakim pracuję ze swoją maksymalną sprawnością. Tak jak wspomniałem wiem jak kotły ogniwa tej mocy pracują u znajomych/sąsiadów i sprawują się świetnie. Kłócić się nie będę - być może gdybym wziął 20kw byłoby jeszcze lepiej i znajomych wraz z sąsiadami zostawiłbym w tyle. Ale mam kocioł jaki mam i taki musi już być
Mam nadzieje, że z 10 lat wytrzyma, do tego czasu planuje ocieplić dach i wtedy na pewno będę szukał już mniejszego. Nie wiem jaki realny wpływ ma ocieplenie dachu na ogrzewanie budynku ale ktoś na początku wspomniał o stronie cieplowlasciwe.pl... Tam na wykresie strata na ogrzewaniu wyszła ponad 40% co jest wartością ogromną... Wtedy faktycznie może wystarczyłby OEPM14kw. Ogólnie dzisiaj przeglądając sobie różne strony/fora/itd/itp zauważyłem jakiś trend, że w większości przypadków jeśli chodzi o moc kotła przypada 1kw na 10m2 i ludzie nie narzekają. Szkoda tylko, że tak ciężko uzyskać tu odpowiedź na pytania o których wspomniałem :( Tylko gmaj22 próbuje pomóc ![]() |
|||
|
|
||||
|
MONAT
|
Ja ci raczej z 3 i 4 D nie pomogę , bo nie mam w swojej instalacji ponieważ preferuję najprostsze rozwiązania ( a poza tym nie miałem z nimi do czynienia) jedyny zawór 3D to termostatyczny na wyjściu CWU z bojlera
.W tym mogą ci pomóc gmaj22 , Ameno i Karoka65. Ja postawiłem na energooszczędność i redundancję, dlatego nawet w zaworach zwrotnych za pompami mam wywalone sprężyny by opory w przepływie wody były jak najmniejsze , a między obwodem CO i CWU mam bypassy by w razie awarii którejkolwiek pompy pracę podjęła sprawna, taraz wystarczy 4-8 Wat by zapewnić obieg w całym układzie.Odnośnie zaworu zwrotnego o którym pisał gmaj22 to zdaje się faktycznie powinien być w tym miejscu które wskazał ,żeby w momencie pracy pompy kotłowej nie było cofki w stronę mieszacza , chyba. Ocieplenie dachu lub poddasza daje dużo nawet do 40% oszczędności ja od 3 czy 4 lat pcham wełnę skalną lub szklaną , zależy co jest w promocji pod dach i muszę powiedzieć że różnica jest ogromna.Masz stare kaloryfery i brak termostatów , z doświadczenia na własnej skórze mogę ci powiedzieć że najlepszym rozwiązaniem są termostaty przy kaloryferach , poza tym jeśli chcesz je zasilać wodą 35 -40*C nie bój się ich przewymiarować nawet dwukrotnie tu akurat jest to na plus. Jeśli chodzi o moc kotła to trochę przeholowałeś, ale to moje zdanie po 2 sezonach z OEPM-ką, ale jest on na tyle elastyczny że na grupowym i przy odpowiednim opale da się wyciągnąć i 1,5 kW , na pewno nie ze sprawnością 80% , ale na pewno lepszą niż na starym śmieciuchu. |
|||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
No właśnie... gmaj22 zaczął więc liczę że wyjaśni dlaczego tak a nie inaczej
![]() A brak sprężyn w zwrotnych to dobra praktyka? Nie ma to jakichś negatywnych wpływów? Jeśli chodzi o ocieplenie u mnie tylko i wyłącznie styropapa wchodzi w grę. Przy ocieplaniu ścian o tym myśleliśmy ale sama styropapa wtedy to był koszt około 10 tysięcy za 25 cm grubości :/ Na cieplowlasciwe było info o 35cm. A tu jeszcze jakiś klej i robocizna. Kaloryfery oczywiście wymieniam na aluminiowe (1 do 1), termostaty póki co będą zwykłe do kręcenia byle taniej bo jakieś być muszą. Docelowo jak wspominałem na początku chcę sobie założyć radiowe + czujniki temp przynajmniej w kliku pomniejszeniach gdzie nie trzeba non stop trzymać 22-23 stopni. Raczej nikomu nie bedzie chciało się łazić po całym domu i kręcić nimi codziennie Póki co będę miał dużo strat na rurach przynajmniej na głównych na zasilaniu i powrocie bo to grube france są :/ Ale w przyszłym roku może je powycinam i założę jakieś calowe bo takie rury mi się poniewierają.A jakiego opału używasz? Na początku myślałem żeby na pierwszy rzut wziąć coś koło 30 ale później znów czytałem, że te wysokokaloryczne robią spieki... I najlepiej coś koło 26. Wcześniej czytałem, że im większa kaloryczność tym lepiej bo dłużej i lepiej się spala... MONAT Ty masz układ otwarty czy zamknięty? Bo już mnie głowa boli od myślenia, czy zostawić otwarty czy go zamykać. Wyjdzie mnie drożej o jakieś 600 zł ale jeśli to wydłuży żywotność całej instalacji i jej ogólną sprawność to może byłoby warto. Nie znam nikogo, kto by miał nawet ogniwo z podajnikiem w układzie otwartym. |
|||
|
|
||||
|
gmaj22
|
"Trend" , że 1 kW mocy kotła na 10 m2 oraz 1 żeberko grzejnika żeliwnego na 1 m2 pochodzi z czasów opalania śmieciuchami, przy instalacjach grawitacyjnych o grubych rurach i masywnych żeliwnych lub stalowych grzejnikach.
Rzeczywiście, jeśli ktoś planuje w obiegu grzejnikowym 40 C, to należy taki grzejnik odpowiednio zwiększyć. Dlaczego ZZ w obiegu z 3D w tym a nie innym miejscu, to już MONAT pokrótce wyjaśnił. I zapamiętaj jedną rzecz: kotła nie dobierasz tak, aby sąsadó i znajomych "zostawić w tyle", ale abyś ty miał komfortową temperaturę w domu nawet przy - 25 C na zewnątrz, a kocioł spalał czysto i bezproblemowo. Osobiście jestem za tym, aby tak dobierać moc nominalną kotła, żeby była ona dwukrotnie wyższa niż straty cieplne budynku przy 0 C na zewnątrz. To dość bezpieczny margines. Np. w OEPM 14 kW , to jest jego moc maksymalna - nominalna zaś nie przekroczy 10-11 kW. |
|||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
A jeżeli nie będzie zaworu zwrotnego za pompą co to inne pompy nie będą pobierały jej ciepłej wody która już będzie przed nią? Bo takie opinie właśnie słyszałem
I jeszcze gdybyś mógł napisać, czy ma znaczenie to, że powrót z cwu będzie za rurą prowadzącą do zaworu 3D (tak jak na schemacie), czy powinno być podłączone przed nią? Wiem, że dla klasy 5 podawana jest moc maksymalna a nie nominalna. Gdyby było inaczej na pewno nie wziąłbym tego pieca tylko mniejszy Mój dom niby zalicza się do tych starych docieplonych gdzie na m2 powinno przypadać 80-90W. Biorąc tą dolną granicę wychodzi 20kw. Plus 2 zbiorniki cwu po 150 litrów. Podobno schody też wyziębiają ściany a u mnie są dwie pary wielkich schodów + balkon długości około 15 metrów. |
|||
|
|
||||
|
gmaj22
|
Kolejność podłączania zasilania i powrotów powinna być taka sama, więc jeśli powrót CWU włączamy jako pierwszy od kotła (co jest wskazane), to zasilanie CWU równiez tak powinno być podłączone.
|
|||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
Czyli to, że w pierwszej kolejności od strony pieca na powrocie będzie wpięty powrót z cwu a dopiero za nim będzie rura doprowadzająca schłodzoną wodę do zaworu 3D to będzie ok?
|
|||
|
|
||||
|
gmaj22
|
Tak, pod warunkiem, że zasilanie CWU również pierwsze od kotła lub z rozdzielacza. Jeśli są np. dwa grzejniki w pomieszczeniu, wystarczy że tylko na jednym będzie głowica termostatyczna. Komfort mniejszy, ale oszczędniej.
|
|||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
A możesz zerknąć na schemat na pierwszej stronie, który załączyłem?
Ciężko stwierdzić co jest pierwsze bo wszystko jest w tej samej kolejności ;] W każdym pokoju mam po jednym grzejniku ![]() |
|||
|
|
||||
|
MONAT
|
Oczywiście że mam układ otwarty .
W OEPM moc nominalna jest zarazem mocą maksymalną kotła , z zwykłym OEplus np.16 kW , 16 jest mocą nominalną natomiast maksymalna jest ok.19-20 kW. Dlaczego ZZ powinien być za każdą pompą ? zdaje się dlatego żeby nie było podciągania wody wstecz przez nieczynną pompę.Zakładając że masz zainstalowane dwie pompy CWU obok siebie bez ZZ, i dwa bojlery, sąsiad z góry spuścił ciepłą wodę ze swojego ,załącza się jedna z pomp i w tym momencie może nastąpić podciąganie wody z twojego obiegu CWU ale wstecz , czyli wystudzona woda z powrotu zaczyna płynąć przez twój zasobnik schładzając go, ale nie jestem dobry z hydrodynamiki , może ktoś mądrzejszy potwierdzi lub poprawi. Nie mam sprężynek na ZZ , ale mam ZZ w pozycji pionowej tak że zamykają się grawitacyjnie, Piszesz że masz grube rury i przez to duże straty , to chyba nie tak , strat moim zdaniem nie ma , rury całą swoją powierzchnią oddają ciepło do pomieszczenia prze które są poprowadzone , to jakby dodatkowy kaloryfer bez kontroli , no chyba że są poprowadzone na zewnątrz , to wtedy strata, może być tylko większa bezwładność układu.Opał , ja używam groszku z Marcela 30Mj , bodajże klasy 32.1 , albo 33 , fakt spieka ale jak się dobrze ustawi to pali się pięknie mało schodzi , brak sadzy , pyłu i mało popiołu tylko że jak cena podskoczyła z 630 na 800 to się zastanawiam czy w następnym sezonie będzie moim faworytem , tym bardziej że ostatnio testuję miał z Ziemowita Greenpal , schodzi mi ok 15-20% więcej 3x więcej popiołu jest trochę sadzy ,mało, ale patrząc po statystykach jest taniej. |
|||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
No właśnie o to mi chodziło, czyli teoretycznie za pompą CO też ma być zawór zwrotny + dodatkowo ten przy powrocie do kotła. W teorii zz u mnie też będą zamontowane pionowe, ten przy powrocie również jest do ogarnięcia w tej pozycji. Tylko nie wiem czy jest sens kombinować ze sprężynkami bo przy zaworze 3D grawitacja i tak chyba kiepsko zadziała kiedy nie będzie on w 100% otwarty.
Rury ciepło oddają ale właśnie w tym sęk, że nad tym za bardzo nie zapanuje Chyba jednak lepiej kiedy to grzejniki oddają ciepło bo zrobią to o wiele sprawniej. Faktycznie, różnica spora. Aczkolwiek przy węglu gdzie na tą zimę kupowałem już za 960 zł/tona to i tak nie najgorzej ![]() |
|||
|
|
||||
|
MONAT
|
600 pln z przywozem , przeczytaj post opał 2018/2019
|
|||
|
|
||||
|
gmaj22
|
cyt: "(...) czyli teoretycznie za pompą CO też ma być zawór zwrotny + dodatkowo ten przy powrocie do kotła"
Za każdą pompą powinien być zawór zwrotny, z wyjątkiem tej za mieszaczem 3D, gdzie zawór zwrotny nie jest za pompą a na powrocie. |
|||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
gmaj22 czyli mniej więcej powinno to tak wyglądać?
![]() Niby filtr skośny powinien być przed każdą pompą. A czy ma to jakiś uzasadniony sens? Gdybym przed rozgałęzieniem na poszczególne obiegi dał jeden taki filtr zamiast trzech przed każda pompą to byłoby w czymś gorzej? MONAT możesz mi podać adres do tego postu bo nie mogę zlokalizować. |
|||
|
|
||||
|
gmaj22
|
Nie tak: powrót z CWU ma być wpięty do powrotu pomiędzy ZZ a trójnikiem pompy kotłowej.
|
|||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
||||
|
|
||||
|
gmaj22
|
Praktycznie może być jeden odpowiednio większy przed rozdzielaczem.
|
|||
|
|
||||
|
konto usunięte
|
Jeśli wszystko byłoby w calowych rurach to jaki byłby odpowiednio większy?
Zrobić np. redukcje na 2" i taki założyć? |
|||
| Pierwsza stronaPoprzednia strona2 / 3Następna stronaOstatnia strona | ||||
Mam nadzieje, że z 10 lat wytrzyma, do tego czasu planuje ocieplić dach i wtedy na pewno będę szukał już mniejszego. Nie wiem jaki realny wpływ ma ocieplenie dachu na ogrzewanie budynku ale ktoś na początku wspomniał o stronie cieplowlasciwe.pl... Tam na wykresie strata na ogrzewaniu wyszła ponad 40% co jest wartością ogromną... Wtedy faktycznie może wystarczyłby OEPM14kw.
, to wtedy strata, może być tylko większa bezwładność układu.
