Wystąpił problem z dostępnością numeru Serwisu. Do czasu uruchomienia numeru głównego prosimy o kontakt pod numerem 605-780-882
Forum  Pello v3.5  kotłownia po modernizacji - pompa kotłowa jako CO, odwrócone CWU - co i jak poprawić? Subskrybuj
2025-10-12 11:13
  she69me Posty: 3 Ostrzeżenie: 0
Cześć,
chciałbym poprosić o pomoc w ocenie i ewentualne sugestie zmian w instalacji centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej w domu u mojej mamy.
W załączniku dodaję aktualny schemat instalacji (zrobiony przeze mnie).


Opis instalacji:
- Dom ok. 150 m², nieocieplony
- Grzane: parter + I piętro,
- II piętro i poddasze – nieogrzewane
- Nowy piec na pellet (PELLO 15 VIP RK 16 kW, sterownik Pello v4)
- Wcześniej palone węglem, woda w lecie grzana grzałką elektryczną 2 kW bojlerze
- Pompa P1 (kotłowa) pełni rolę pompy CO
- Zawór ATV 55°C na powrocie
- Brak głowic termostatycznych na grzejnikach
- Bojler 100 L z grzałką, obecnie wszystkie zawory zamknięte
- CWU Buderus WU120W, naczynie przeponowe Ferro A12 - zamontowane przy montażu pieca


Moje obserwacje i pytania:
1) Zbiornik CWU jest prawdopodobnie podłączony na odwrót — do "Rsp - powrót c.o" podłączone jest zasilanie z pieca, a do "Vsp - zasilanie c.o. podgrzewacza" powrót. Jak bardzo to źle i czy konieczna jest przeróbka?
2) Co w ogóle warto poprawić w tym schemacie, żeby układ działał optymalnie?
3) Pompa CWU (Grundfos UPS 25-40 180) — jak najlepiej nią sterować, jeśli chcę też mieć ochronę powrotu CWU? Co wtedy z programatorem CWU? Zauważyłem, że odczyt z czujnika temperatury powrotu (~43) jest dużo niższy niż temperatura znamionowa zaworu ATV (55) z wyłączoną ochroną powrotu w sterowniku, a przy załączonej ochronie CWU tylko trochę wzrasta.
4) Przy niskim biegu pompy CO grzejniki na parterze są ledwo ciepłe, a na piętrze gorące. Czy głowice termostatyczne na wszystkich grzejnikach mogą pomóc w wyrównaniu temperatury?
5) Przy wysokim biegu pompy grzejniki grzeją równomiernie (tak było od zawsze).
6) Czujniki temperatury:
    - czujnik powrotu — obecnie na trójniku przy powrocie CWU, owinięty taśmą piankową
    - czujnik T1 — za trójnikiem, przed pompą CWU
    Gdzie najlepiej je umieścić, żeby sterownik miał prawidłowy odczyt?
7) Stukanie grzejników i rur przy nagrzewaniu i stygnięciu — czy głowice termostatyczne lub inne rozwiązania mogą to zminimalizować?
8) Przy niskiej temperaturze spalin trochę skrapla się woda do słoika z rurki przy kominie — czy to normalne przy pellecie?


Chciałbym przed zimą:
- poprawić co się da w tym układzie,
- odpowiednio ustawić sterownik i pompy,
- żeby mama nie musiała nic regulować (jest przeważnie sama w domu)


Sterownik mam publiczny, w razie potrzeby mogę podać dane lub zrzuty ekranu, zdjęcia instalacji.
Będę wdzięczny za każdą wskazówkę i uwagi.
dodane 2025-10-12 09:13
2025-10-15 09:12
  rj1972 Posty: 1253 Ostrzeżenie: 0
To jest nowa instalacja czy stara w której wymieniono tylko kocioł?
2025-10-15 09:54
  she69me Posty: 3 Ostrzeżenie: 0
to jest już nowa instalacja w której wymieniono kocioł, dodano zawór ATV oraz nowy zestaw CWU (pompa, wężownica, naczynko)

wcześniej była tylko ta pompa na dole (bez ATV), stary kocioł, stary bojler

2025-10-15 09:57
  wuwok Posty: 96 Ostrzeżenie: 0
Zrób zdjęcia instalacji. Skoro masz ATV to po co chcesz dodatkowo chronić kocioł? . Masz możliwość oddzielenia parteru od piętra? By każdy poziom osobno grzać. Jak regulujesz temp idącą na dom? masz zawór 3d? 4d? z siłownikiem.

Głowice termostatyczne pomagają w niższym spalaniu. Tak samo regulacja czynnika idącego na dom. Czyli gdy wystarcza 40 stopni to po co puszczać więcej  
2025-10-15 10:26
  she69me Posty: 3 Ostrzeżenie: 0
wrzucę zdjęcia jak tylko będę w domu, ale w kotłowni z tymi rurami wydaje mi się straszny galimatias, np. nowe rury o małych przekrojach łączą się ze starymi rurami o ogromnych przekrojach

faktycznie ochrona powrotu jest realizowana zaworem ATV, ale temperatura na czujniku powrotu mnie zmyliła i wydawała mi się zbyt niska

z tym oddzielnym grzaniem pięter dobry pomysł, ale nie wiem która rura idzie na piętro a która na parter, musiałbym to jakoś namierzyć, może po zdjęciach się zorientujesz

nie mam zaworów 3d ani 4d, a "regulacja" temperatury jest na ten moment przez czujnik BT4 i pracę cykliczną pompy P1 - domyślam się, że nie jest to zbyt dobre rozwiązanie, bo woda w kotle praktycznie stoi na czas przerwy pracy pompy, co powoduje wykres temperatury kotła w kształcie piły do metalu

być może po zamontowaniu głowic termostatycznych i ustawieniu pompy w tryb ciągły lepiej to będzie wyglądało?

montaż głowic mamy umówiony u hydraulika na za dwa tygodnie
2025-10-15 10:58
  rj1972 Posty: 1253 Ostrzeżenie: 0
Coś mi mówi ze 2 obiegów grzewczych nie zrobisz bez rozkopania instalacji w mieszkaniu. 
Jak będziesz cokolwiek zmieniał to pomyśl o zastosiwanu sprzęgła.
2025-10-15 12:57
  wuwok Posty: 96 Ostrzeżenie: 0
 Dobrze byś chociaż zawór 3d dołożył. Niższa temp puszczana na grzejniki oznacza niższe spalanie. Pompka na 2 biegu to jeszcze nie jest tragedia zwłaszcza gdy dołożysz głowice na grzejniki. Ciężko tak coś doradzić nie widząc instalacji. Każda przeróbka to kasa a nie wiadomo czy chcesz iść na "grubo" czy niezbednę minimum.
2025-10-15 16:20
  she69me Posty: 3 Ostrzeżenie: 0
Dzięki Panowie za zainteresowanie tematem! Na ten sezon chciałbym zrobić niezbędne minimum.

Chciałbym jeszcze dopytać o te głowice TH2 - na wszystkich grzejnikach będą zawory termostatyczne ze zwykłymi głowicami (ustawione na np. 19-20 st), a w kilku pokojach głowice TH2. Temperatura zadana wewnętrzna w sterowniku to np. 21 st. Skąd głowice TH2 będą brały informacje czy odkręcić czy zakręcić zawór? Z temperatury zadanej vs. temperatura wewnętrzna (BT4) w sterowniku czy temp. zadana vs temp. własna w głowicy? BT4 jest sparowany jako rozszerzenie w sterowniku.

I zakładając, że nie mam zaworu 3D ani sprzęgła hydraulicznego oraz, że pompa P1 będzie cały czas chodzić - temperatura powrotu będzie rosła, z powodu zmniejszenia odbioru ciepła (poprzez zakręcenie zaworów TH2), więc temperatura kotła będzie rosła, więc strumień paliwa będzie malał i układ sam by się regulował - czy dobrze myślę?

A jak dołożenie sprzęgła lub zaworu 3D (lub obu) wpłynęłoby na ten układ? Rozumiem że 3D by powodował wysyłanie wody o niższej temperaturze na grzejniki, przez co zawory termostatyczne musiałyby się szerzej odkręcać żeby uzyskać zadaną temperaturę - co w efekcie daje płynniejszą regulację - więc kotłowi łatwiej utrzymać stałą temperaturę bez skoków temperatur?
Użytkownicy online: bersmo69, chaladziatko, CzeslawH, DarekCiesla, domini565, Janpavlovic, ogien, Olo74, qzjjhr, SebastianGoszcza, streleca